tirsdag 10. november 2009

Sviskemos


Siden flere av mine venninner har vært interessert i oppskrift på sviskemos, tenkte jeg at jeg skulle legge den ut på bloggen.
Jeg har brukt to forskjellige oppskrifter; en med svisker og aprikos, og en med svisker og eple. Det er kjempelett å lage, og supert å ha i fryseren. Jeg har fryst det i myke isterningbrett fra ikea og trykket det over i en boks som de oppbevares i. Jeg bruker gjerne en terning i kveldsgrøten, eller gir et lite sviskemåltid hvis magen er hard ;)

Oppskrift nr 1 (som jeg fant på bloggen til Siv); Svisker og aprikos

1 pose svisker uten stein
1/2 pose tørkede aprikos
6 dl vann (1 liter hvis du vil lage sviskesaft i tillegg.)

Kok i 15 min, tøm av vesken over i f.eks et litermål. Mos svisker, aprikos og tilsett væske til passende konsistens (jeg brukte stavmikseren). Det som er igjen av væske kan brukes som sviskesaft (kan være lurt å sile gjennom en tesil hvis det skal drikkes fra tutekopp, så ikke småbiter setter seg fast). Fryses i små beger eller i isbitformer, alt etter hvor mye du vil ta opp om gangen.


Oppskrift nr 2 (som er fra bloggen meg - meg - meg ... og mine); Svisker og eple

En pose svisker uten sten
Ca like mye epler

Fjern skall og kjærnehus fra eplene. Det er ikke spesielt nøye med fordelingen av sviske/eple - men ca like mye.
Fordel sviskene i bunnen av kjelen, legg eplebitene oppå. Hell over vann så det nesten dekker alt (bruker så lite som mulig for å få så lite næringstap som mulig). Kok i ca 10 minutter (sjekk at sviskene begynner å løse seg opp bittelitt). Bruk kokevannet til å spe ut mosen og mos med stavmikser (eller det du har tilgjengelig).

3 kommentarer:

Heidi Margrethe Wangen sa...

Saa bra! Dette har jeg faktisk ikke brukt noe sarlig til A. Han har aldri tröbbel med magen, men uansett er jo svisker godt og lurt aa putte i gröten:)
Takk for tipset!
Ha en fin kveld!

Merete sa...

Disse får vi prøve oss på etterhvert. Småen er bare 3 mnd (i dag!), så vi er fremdeles kun på morsmelk.

Godt å lese at Daniel er mye bedre nå. Det er så tøft når de små er syke. Fikk dere noe dreis på nesesugeren? Viktig å holde for det andre neseboret når man bruker den - mange vet ikke det ;)

¤ Mini&moi ¤ sa...

Så bra at Daniel er bedre og for en flink mamma han har som syr så fint bæretøy! Jeg har ikke tatt i en symaskin siden håndverkstimene på u-skolen.Har så lyst til å begynne å sy selv, men må nok først begynne å jobbe igjen så jeg får råd til en maskin;-)
Ha en fin kveld videre!