fredag 6. mai 2016

Pinata - enkel oppskrift


Dagen før barnebursdagen fikk jeg det plutselig for meg at jeg skulle lage en pinata. Jeg hadde kjøpt inn noen små legopakker til alle barna, i steden for godteposer. Men jeg hadde ikke tenkt på hvordan jeg skulle dele de ut. Jeg søkte litt rundt på oppskrifter til pinata, og alle sa at den måtte tørke i flere dager. Jeg bestemte meg for å ta sjansen på å lage allikevel, og passet bare på at det ikke ble alt for mange lag med avispapir. Og så hang jeg den hengende til tørk i det varmeste rommet i huset over natten. Det funket som bare det, og den var helt perfekt i tykkelse, sånn at alle fikk prøve å slå en gang før den gikk helt i oppløsning da sistemann slo.  


Oppskriften er som følger: 
  • Kok opp tre kopper vann, tre kopper hvetemel og 1,5 spiseskje salt. Rør helt til den har tyknet (det gjør ikke noe om den er litt klumpete). 
  • Blås opp en passelig stor ballong og heng den opp. 
  • Klipp opp avispapir i passelig tykke strimler. Smør de godt nn med "limet", og fest det på ballongen lag på lag. Jeg tipper jeg hadde 3-4 lag. 
  • Henge den til tørk en dag eller to på et varmt sted. 
  • Når den er tørr stikker du hull på ballongen og skjærer et passelig stort hull i enden for å få inn det du skal ha oppi. Dekk til hullet med avispapir og vanlig hobbylim. 
  • Pynt den etter eget ønske og henge den opp!! 

Voila!!



Vår ble som nevnt ikke spesielt pent pyntet, men barna var kjempefornøyd og syntes at det var så stas!

Ps: Hvis du lurer på hvorfor det ser ut som om fireåringen er på karneval, så lurte vi litt på det samme. Haha, plutselig var det en liten heks som fløy rundt her. Hun hadde kjole under altså..

Ingen kommentarer: