tirsdag 24. november 2015

Hvordan holde treningsmotivasjonen oppe?


Da jeg var yngre var jeg aktiv med diverse idrett. Jeg var innnom mange forskjellige ting, men det var håndball og etterhvert også fotball som jeg holdt på med lengst og som jeg har best minner fra i dag. Men etter at jeg kuttet ut håndballen og etterhvert også fotballen på ungdomsskolen og videregående, så har jeg slitt med å komme i gang med trening igjen. Jeg har ikke oversikt over hvor mange ganger jeg har vært medlem på et treningssenter og endt opp med å være støttemedlem etter en liten periode. Jeg klarer visst ikke å holde motivasjonen oppe..
Jeg har også gjort forsøk på å komme i gang med jogging, jeg har kjøpt med rockering og jeg har tenkt at jeg skal bli flink til å sykle. Men ingen av delene har jeg klart å opprettholde over mer enn noen få uker av gangen. Vi har jo til og med et lite treningsrom i kjelleren her hjemme, men selv der klarer jeg ikke å komme meg oftere enn et par ganger i året. Jeg vet ikke helt hvorfor det blir sånn, men det er vel noe med at jeg ikke synes at det er så gøy. Dessuten så har jeg aldri likt å presse meg selv, så hvis jeg f.eks. jogger så er jeg fæl til å roe ned tempoet og gå så snart jeg blir litt sliten. Formen blir jo ikke noe bedre av det! Så hva skal man gjøre for å holde seg i form da??

For min del så hjalp det da jeg endelig klarte å skrape sammen en gjeng som hadde lyst til å spille fotball for gøy. I starten var vi bare damer, men nå er vi stort sett 50/50 damer og menn. Så nå har jeg faktisk vært flink de siste årene til å komme meg jevnlig på trening. Det er jo så gøy! Dessuten så er det mye lettere å presse seg litt når man må løpe etter en ball. Ja, og så er det mye lettere å komme seg ut av sofaen når man vet at det er noen som er avhengig av at du kommer for at det skal bli mange nok på trening.  Vi prøver å treffes to dager i uka, men det hender at vi sliter med å bli mange nok sånn at det ikke blir noe av. Og da er jeg dessverre ikke noe flink til å komme meg på annen type trening. Men jeg ser at formen raskt blir bedre i de periodene hvor jeg får trent ca to ganger i uka, så jeg er veldig glad når vi får til å treffes som planlagt!

Ja, så for å holde treningsmotivasjonen oppe så tror jeg rett og slett at man må finne den treningsformen som man trives best med! Ja, og så hjelper det veldig å ha noen å trene sammen med, som drar deg med de dagene du egentlig er litt sliten etter å ha hatt omgangssyken i helgen og helst har lyst til å sette deg godt til rette i sofaen.. 

Ingen kommentarer: