mandag 26. oktober 2015

Hvordan sysselsette en ettåring..


Ettåringene er ikke alltid så enkle å få til å leke litt for seg selv. Men det kan jo være veldig praktisk å få de sysselsatt med noe spennende innimellom. Ettåringen her henger mye i bena mine her hjemme om dagen. Ellers så klatrer hun opp i sofaer, opp på stoler og opp på bord. Ja, og så åpner hun skuffer på kjøkkenet og drar med seg pakker med tørrgjær, pakker med diverse frø eller fyller hendene fulle av pastaskruer. Haha, de er jo søte, selv om det kan være litt slitsomt til tider!!

Vi har fortsatt lekegrina stående fremme, og om morgenen kan hun sitte der lenge nok til at jeg kan ligge og dra meg litt eller ta meg en rask dusj. Men resten av dagen så er det veldig sjelden at jeg får henne til å være fornøyd i lekegrinda.

Hun elsker hvis jeg leker med ball med henne, kjører henne rundt på lekebilen i full fart, løper etter henne med dinosauruser eller leser bøker med henne. Men hvis jeg skal få henne til å leke litt for seg selv, så må jeg helst finne frem noe spennende som hun vanligvis ikke leker med. Eller så kan det funke en stund med noen bokser eller boller som hun kan putte ting inn og ut av. I dag fikk hun sitte oppi lekekassa og kaste alle dinosaurene ut av kassen. Da var det bare om å hive alle tilbake igjen før hun var ferdig, sånn at hun ikke rakk å tømme den helt. Haha, det er vel ikke feil å si at det er deilig når de kan kose seg med noe lek på egenhånd!?

Ingen kommentarer: