søndag 13. september 2015

3 vs 2


Mange lurer på forskjellen på to og tre barn. Dette var noe jeg selv også lurte veldig på før vi fikk vår tredjemann. Men det er selvsagt ingen fasit, og alt avhenger nok av hva slags barn du får og hvordan dynamikken ellers i familien er.

Vår erfaring er at det var større forskjell fra 1-2 barn enn fra 2-3 barn. Men nå var vår nr to den mest krevende babyen av de tre, og det har nok mye med saken å gjøre.
Hverdagen med tre barn synes vi at går veldig fint. Det er selvsagt forskjell på dagene her også, og av og til kan ting føles kaotisk. Men for det meste så synes jeg at vi får fulgt opp det meste på en god måte og at hverdagene flyter godt.
Den største forskjellen merker jeg kanskje på rot og skitt i huset. Det er utrolig hvor stor forkjell ett lite menneske har å si for alt som må gjøres her hjemme. Jeg har igrunn følt at klesvasken har doblet seg for hvert barn som har kommet, og nå har jeg for lengst gitt opp å ha huset strøkent. Skulle jeg hatt det strøkent her til enhver tid, så måtte jeg faktisk gjort alt det som jeg listet opp her.

Livet er selvsagt veldig endret nå i forhold til hvordan det var før vi fikk barn. Men det synes jeg at har gått såpass gradvis at det ikke er noe vi har tenkt så mye over. Nå er vi f.eks. mye mer hjemme uten å ha noen store planer enn hva vi var tidligere. Jeg hadde nok fått litt hetta om jeg skulle vært like mye hjemme i den første permisjonstiden som det jeg har vært i denne siste permisjonstiden. Men samtidig så er det jo begrenset hvor mye det er å gjøre i en liten leilighet midt i Oslo, med to voksne og en baby, sammenlignet med et stort hus med hage ute i provinsen med to voksne og tre barn. Hvis vi bare er hjemme, så er det jo ALLTID noe man må gjøre i huset!!

En annen forskjell med tre barn er at det føles mye vanskeligere å få barnevakt. Nå er vi heldigvis så heldig å ha en mormor som er tøffere enn toget, og hun passer gjerne alle tre uten problem. Men det føles liksom mye verre å spørre om barnevakt allikevel. Og jeg tror ikke det er noen andre enn mormor som jeg hadde hatt samvittighet til å overlate ansvaret for alle tre til for en natt.

Så har man jo disse tingene som at man må ha større bil og at det er mer styr når man skal ut og reise. Jeg synes det går fint å reise med tre barn, men nå er vi f.eks. for mange til at svigermor kan hente oss på flyplassen når vi kommer nordover.  Men dette lar seg jo alltids ordne på et vis!


Alt i alt så er vi veldig fornøyd med å ha tre barn. Barna har masse glede av hverandre, og livet er fint! Hadde min kjære vært noen år yngre og vært ivrig på å få enda en, så hadde jeg nok ikke vært så vond å be..

Ingen kommentarer: