fredag 21. august 2015

Skolemamma


Da er den første uka med skolebarn i hus overstått. Hittil har jeg erfart at det er en del nytt å sette seg inn i. Hvor mange år er det vel ikke siden man har satt bokbind på bøker?? I ukeplanen sto det at en del av ukesleksa var å få bokbind på bøkene. Jeg gikk og ventet og lurte litt på om det snart skulle komme noen bøker hjem. Men på torsdagen snakket jeg med en annen mamma, som gjorde meg oppmerksom på at det nok var arbeidsboka og meldingsboka som skulle ha bokbind. Så i går kveld gjorde jeg meg flid med de to bøkene (Ja, jeg regner med at akkurat den hjemmeleksa var til meg!?). Jeg ventet riktignok til å feste teipen til i morges, sånn at skolegutten selv kunne få se hvordan dette skulle gjøres. For til neste år blir det vel han selv som får gjøre jobben (?). Og så kom jeg til å tenke på at jeg kanskje burde ha kjøpt noen etiketter til å skrive navnene på også, så det må ordnes ved en senere anledning.

Denne ukesplanen som jeg allerede har nevnt inneholdt masse informasjon. Og jeg har allerede erfart at den må enten leses veldig nøye hver dag, eller så må den leses veldig nøye når den kommer i hus og så må alt som står der skrives inn i kalenderen. I morges måtte skolegutten f.eks. gjøre leksene sine før frokost, siden han hadde fått utdelt et ark som vi ikke skjønte at skulle være lekse til dagen etter. Heldigvis ble jeg i tvil og sendte en sms til en annen mamma, som kunne bekrefte at den sannsynligvis skulle gjøres til i dag. Jeg sendte også gutten på skolen i dag uten kopp i sekken til å plukke bær i. Heldigvis var han smart nok til å spise opp frukten som han hadde med seg i en boks, og plukke bæra oppi der. Så i kveld har barna fått grove vafler med blåbærsyltetøy laget av storebrors innhøsting. Det var populært!



Ukeplanen kommer forøvrig i denne mappa, hvor det også kommer diverse annen post hjem til mor og far. Jeg har også erfart allerede at det kan være lurt å sjekke den godt hver dag! Her om dagen trodde jeg den var tom. Heldigvis nevnte gutten selv morgenen etter at de skulle ha med maleklær den dagen. Da jeg spurte en annen mamma om dette når vi kom til skolen, viste det seg at det hadde vært en liten lapp i "postmappa". "Den må du huske å sjekke hver dag, vet du!!".
Jaja, når mellomste begynner på skolen om tre år, da er jeg sikkert den der erfarne mammaen som kan svare på alle de dumme spørsmålene til disse foreldrene som har skolebarn for første gang... :P

PS: Det går veldig fint med skolegutten selv - han stortrives! I dag fikk jeg høre at han allerede har rukket opp hånda og svart på spørsmål. Herreminhatt, så glad man blir i mammahjertet sitt av å høre sånne ting!!

Ingen kommentarer: