søndag 23. august 2015

Rødhette lekehus


Jeg får mye spørsmål om lekehuset vårt, både gjennom bloggen, på instagram eller folk som har sett huset fra veien. Så her kommer noen flere bilder av huset, og noen svar på de spørsmålene som jeg pleier å få.


Huset heter "Rødhette", og vi kjøpte det på Byggmakker. Men jeg har sett det samme huset både hos Maxbo og hos diverse andre aktører. Terrassen og gjerdet som er utenfor har vi bygget selv (ja, eller det er vel strengt tatt svogeren vår som tok den største jobben. Tusen takk!). Gjerdet kom i ferdige moduler, og er kjøpt på Bauhaus.


Det var en del jobb å sette opp huset, selv om det kom ferdig pakket. Siden mannen i huset hadde fått skulderen ut av ledd den sommeren vi skulle sette det opp, var jeg så heldig å få hjelp av mannen til en venninne. Jeg har fortsatt bittelitt dårlig samvittighet for at han brukte noen (eh, eller mange) flere timer enn hva jeg hadde trodd at skulle gå med til det..


Det tok også MYE tid å male alt både utvendig og innvendig. Men jeg synes at det er verdt det, det er så utrolig fint når det er malt i lyse farger! Utendørs har jeg beiset med den samme oljebeisen som er brukt på huset. Innvendig har jeg brukt vanlig maling for innendørs bruk. Jeg var litt spent på om den malingen skulle holde, men foreløpig ser det ut til at den holder godt. Jeg burde riktignok ha tatt meg tid til å bruke kvistlakk, siden det har rent litt kvae noen steder.


Her er utsikt fra hemsen inni huset, og på bildet over her igjen ser dere størrelsen på hemsen. Trappen i huset vårt har fire trinn. Jeg har hørt noen som har færre trinn på sin stige (og som ikke er helt fornøyd med det), så jeg lurer på om du får nesten det samme huset fra andre leverandører. 


Jeg er ganske streng med at barna ikke får dra med uteleker inn i huset, og heller ikke får dra med seg lekene som hører til huset ut i hagen. Dette for å slippe at ting blir borte og at det blir masse skitt og sand inne i huset. Stort sett fungerer dette veldig fint, og barna synes at det er veldig greit. Det hender riktignok at jeg må komme med en påminner, spesielt om de har besøk av andre barn som ikke kjenner reglene :)

Ellers så har vi kjøpt en billig og trådløs ringeklokke fra Clas Ohlson, noe som har vært veldig populær. I år har vi riktignok ikke fått somlet oss til å bytte batterier, så denne sesongen har den ikke virket.
Om jeg skal si noe negativt om huset, så må det være at det blir veldig varmt der inne på varme sommerdager. Det går ikke an å åpne vinduene, og barna er ikke så glade for å ha døren stående åpen. Vi har kjøpt inn lufteluker som vi har tenkt til å sette opp i hvert av mønene, men vi har ikke fått somlet oss til det heller enda. Det er ikke sikkert det har så mye for seg uansett, men vi tenkte at det kanskje kunne gi bittelitt gjennomtrekk ihvertfall.

Men alt i alt så er vi kjempefornøyd med huset, og det blir mye brukt. Jeg synes også at det er så koselig å se på det fine huset når jeg sitter på terrassen og nyter en iskaffe i solen. Vel verdt både pengene og all jobben som er lagt ned altså!

Ingen kommentarer: