mandag 1. juni 2015

Skjermtid


Man leser så mye om hvor farlig det er at barna ser for mye på tv/data/ipad. Her har jeg ikke følt at barna har sett for mye på tv. Og jeg tror heller ikke at litt skjermtid er skadelig for barna. Da storebror ble fire år fikk han ipad i bursdagsgave (spleisegave fra flere). I starten syntes jeg ikke at det ble så mye spilling heller, og så ikke helt behovet for å grensesette i forhold til spillingen. Han kunne spille i ti minutter, for så å legge den bort for å gå og leke. Men etterhvert som han har blitt større, så har han også blitt mer og mer ivrig på å spille. I vinter syntes jeg at det ble alt for mye spilling, og det begynte også å bli vanskelig å få han til å legge den bort uten at det ble sure miner og dårlig stemning. Det første han så etter da han kom hjem fra barnehagen var ipaden, og det første han tenkte på da han våknet om morgenen var å spille.

Derfor begynte jeg å lete litt rundt for å se om det fantes en magisk app man kunne laste ned. En som man kunne sette på maks en times spilling per dag og maks en halvtimes spilling i slengen. Og som selvsagt kunne overstyres lett ved hjelp av en kode dersom man skulle på en lang flytur eller barnet ligger sykt på sofaen. Men det er visst ikke bare bare å lage en sånn app som fungerer bra.

En dag diskuterte jeg dette med en venninne, og hun kunne fortelle at hun hadde begynt å legge bort ipaden om ettermiddagene. Jada, jeg kunne selvsagt tenkt på det selv, men jeg hadde altså ikke tenkt så langt. Så da gikk jeg hjem og fortalte barna at det nå var innført nye regler for ipad-spilling; Ipaden kan brukes fritt om morgenen før vi går i barnehagen, men når de kommer hjem så er ipaden borte.

Den nye regelen ble vel innført i februar/mars, om jeg ikke husker feil. Og jeg er så fornøyd med resultatet at jeg tenkte at jeg måtte dele det her på bloggen. I starten var det selvsagt noen sure miner og en del mas om å få spille, men det tok ikke lang tid før de skjønte at regelen var kommet for å bli. Nå er det aldri mas om å få spille på ipaden lenger, og han spiller faktisk mindre om morgenen enn hva han gjorde i vinter også. Da blir mammahjertet fornøyd!! I helgen legger jeg den forresten også bort utpå formiddagen, og det er heller ikke noe mas etter den da.

Sliter dere med barn som vil spille mer enn hva dere tenker at er bra for dem?

3 kommentarer:

Anonym sa...

God morgen MammaMona
Godt tips om spilling. Ja, det enkle er ofte det beste, og det er jo vi foreldre som må lage reglene.
Klem til mine skjønne tanteunger.
TanteHilde

Pepperkakefjellet sa...

Storebror fikk Nintendo DS til jul da han var 4 år. Lillesøster fikk nettbrett til jul i fjor - som fireåring. Vi har heilt klare reglar for speletid. Stebror får spele nettbrett, data eller DS på kvelden etter at lillesøster har gått på badet og før han skal på badet. Før han får spele skal leksene vere unnagjort og rommet ryddig. Tuller han når vi ber han om å avslutte for å gå på badet, får han ikkje spele kvelden etter. Desse reglane har vi hatt i 3 år, og er heilt innarbeida. Stort sett går dette utan problemer :) De får også spele litt i helgene etter at de har rydda og støvsugd romma sine. Vi er kanskje litt strenge, i alle fall verkar det slik når eg snakkar med andre foreldre, men alle har jo reglar - det er berre forskjell på kor de går :) Så lenge foreldra er komfortable med mengden speling er det vel ikkje noko problem :)

mona sa...

Så lurt at de må rydde før de får spille! Her må jeg innrømme at jeg ikke er flink nok til å få barna til å rydde selv. De hjelper til og er flinke innimellom, men oftest er det jeg som rydder etter at de har lagt seg.. Ris til egen bak der altså!