lørdag 27. juni 2015

Den diggeste sjokoladekaka


Altså, jeg skjønner jo at jeg ikke akkurat hadde gjort meg som kakeblogger. Men den kaka her ble veldig god (som det meste som jeg setter min kjære til å lage blir). Jeg lovet å sende oppskriftene vi brukte til noen av jentene, så da kommer den ut her.

Til selve sjokoladekaken brukte vi oppskrift herfra

Kort fortalt så tar du:
225 g smør
400 g sukker
4 egg
375 g hvetemel
3 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
1,5 ts natron
6 ss kakao
3,5 dl kefir

Pisk smør og sukker til luftig smørkrem. Pisk deretter inn ett og ett egg. Ha i resten av ingrediensene, og bland godt sammen. 
Stekes i rund form på 24 cm ved 175 grader, i ca 60 minutter.


Bringebærmoussen som vi brukte inni fant jeg oppskrift til her
Kort fortalt så tar du:
350 gram bringebær
80 gram sukker
4 gelatinplater
3,75 dl kremfløte
3 ss sitronsaft

  •  Legg gelantinplatene i kaldt vann i ca. 12 minutter
  •  Lag bringebærpure; ha bringebær og sukker i en blender. Kjør dette i ca. 2 minutter
  • Ta blandingen gjennom en sil for å få bort frøene fra bringebærene
  • Pisk fløte til krem, pass på å ikke piske for mye.
  •  Kok opp 1/3 av bringebærpureen, når det koker setter du det til side. Resten av bringebærpureen tilsetter du i kremen. Klem ut vannet av gelantinplatene, det er veldig viktig at du får bort alt vannet. Tilsett gelantinen i den kokte bringebærpureen og rør til det løser seg opp. La blandingen avkjøle seg helt til den er kald, før du blander den med kremen. La mouseen avkjøle seg i kjøleskapet i ca. 1,5-2 timer. Da skal den være passelig stivnet til å montere kaka. 

Mannen her i huset lagde tre lag med sjokoladekake, sånn at han fikk to lag med bringebærmousse inni, samt bringebærmousse på toppen. Over der igjen la han et lokk med marshmallowfondant. Vi brukte oppskrift herfra. Til sist var det altså jeg som skulle toppe kaka med å pynte fint, noe som viste seg å være vanskeligere enn antatt - hoho.. Men for amatører som oss så må vi vel kunne si oss fornøyd!?


Ingen kommentarer: