onsdag 21. januar 2015

Barnevognjungelen


Jeg har lovet å lage et innlegg om barnevogner. Det er jo så utrolig vanskelig å bestemme seg for barnevogn! Jeg syntes ihvertfall at det var en jungel der ute, og strevde fælt med å få tatt en avgjørelse.



Da vi fikk eldstemann i 2009 bodde vi på Grünerløkka i Oslo. Jeg ønsket meg da en vogn som var lett, tok liten plass og som var lett å manøvrere. Ja, og så ønsket jeg at barnet kunne sitte vendt mot meg når vi begynte med sportsdelen. Valget falt til slutt på en Bugaboo Cameleon. Denne var vi veldig fornøyd med, og det første året hjemme i permisjon tror jeg at vi var ute og trillet hver eneste dag.


Jeg husker at jeg irriterte meg litt over at det samlet seg løv mellom hjulene og bremsene på høsten, og så syntes jeg at det var litt vanskelig å komme til kurven under vogna - ihvertfall mens vi enda brukte bagdelen. Men ellers var vi veldig fornøyd! Den var f.eks. super om jeg skulle inn på trikken eller inn i trange butikker. 

Da storebror var barnehagegutt og nærmet seg halvannet år, var vi ute på en flytur og fikk vogna ødelagt på flyturen. Det er jo en historie i seg selv; Jeg husker at vi endelig landet etter en lang reise, og jeg gledet meg sånn til å komme hjem til pappaen som ventet hjemme. Men da vogna kom på rullebåndet, så hadde hjulene knekt av på vogna. Jeg tror jeg begynte å grine da jeg kom til bilen etter å ha drasset med meg en unge, flere vesker, en stor koffert og en vogn uten hjul på bussen og bort til de parkeringsplassene som er et godt stykke unna Gardermoen. Jaja, nå kan jeg ihvertfall trøste meg med at jeg i det minste bare hadde ett barn, og ikke tre.. 


Da vi uansett måtte ut og kjøpe ny vogn fant vi ut at vi skulle gå for en annen modell. Behovet var jo litt annet når han var større og gikk i barnehagen, dessuten mener jeg å huske at vi syntes at sportsdelen på Bugabooen begynte å bli litt liten.
Valget falt denne gangen på en Babyjogger City Elite. Den er utrolig god å trille, kjempeenkel å slå sammen og så tar den veldig lite plass.


Da vi ventet mellomste hadde jeg først tenkt til å kjøpe en bagdel til Babyjoggeren og fortsette å bruke den. Men så syntes jeg at bagdelen var så liten, og var redd den ville bli veldig trang med vinterposen oppi. Dessuten hadde jeg også denne gangen lyst til å ha en sportsdel hvor det var mulig å ha henne vendt mot meg i starten. Ja, og så hadde vi jo flyttet på landet, og jeg tenkte at jeg ville ha en vogn som kanskje var bedre å trille på tur i skogen. 


Denne gangen falt valget på en Emmaljunga city cross. Den er veldig god å trille, liten og lett, og allikevel passelig romslig. Bakdelen er at den tar mye mer plass i bagasjerommet, da den ikke blir så liten når man legger den sammen.


Planen var jo å trille like mye tur med andremann som med førstemann, men det ble det dessverre aldri til. Andremann trivdes ikke så godt i vogn, og så er hverdagen litt annerledes når man må hente og levere i barnehagen, og man har hus som må holdes i orden. Men vi fikk i det minste mange fine turer til og fra barnehagen, da eldstemann gikk i en barnehage som lå i gangavstand herfra. 


Jeg likte imidlertid ikke sportsdelen like godt som bagdelen på Emmaljungaen. Selene var veldig upraktiske, og jeg syntes ikke at hun satt like godt i den som i Babyjoggeren. Men nå endte vi med å beholde Babyjoggeren også, og jeg syntes igrunn at det var fint å ha begge to.

Det har ikke blitt like mye trilling med tredjemann som med førstemann heller, selv om hun er av den typen som trives godt nedi vogna. Tiden strekker dessverre ikke til. Men også denne gangen synes jeg at det er kjekt å ha begge vognene. Til nå har vi bare brukt Emaljungaen, som vi fortsatt bruker bagdelen til. Den er fortsatt passelig stor, selv med vinterposen oppi. For et par uker siden fant jeg også frem Babyjoggeren, og har lagt den i bilen. Den sitter hun kjempefint i om vi skal på kjøpesenteret en tur, og så slipper jeg at bagasjerommet allerede er fullt av vogn..

Jeg vet ikke om du ble noe klokere jeg? Her var ihvertfall min erfaring med tre forskjellige vogner. Bare spør om det er noe dere lurer på!!

Og husk Giveawayen min da! Jeg er overrasket over at det ikke er flere påmeldte, så det er gode vinnersjanser! 

1 kommentar:

Marthe Øyrås sa...

Takk for innlegget, Mona! Jeg så det visst ikke før nå. Skal videresende det til min kollega, så håper jeg at hun drar nytte av dine erfaringer på vognfronten :D