fredag 31. oktober 2014

Halloween


Vi har ikke pleid å gjøre det veldig store ut av Halloween. Men det er jo en dag som barna elsker, så litt stas må vi gjøre på dagen. Til neste år skal jeg forøvrig huske på å være tidligere ute. I dag måtte jeg nemlig innom fire butikker for å få tak i gresskar. Og siden storebror hadde store forventninger om gresskarsuppe til middag og et skummelt gresskar på trappa, så kunne jeg jo ikke ende opp med å ikke få tak i et gresskar eller to.


Og gresskarsuppa ble riktig så god! Vi skeiet til og med ut med cola til maten, siden det tross alt er Halloween. Suppen lagde jeg forøvrig omtrent som dette: Kuttet opp 1 løk, 2 fedd hvitløk, 1/2 chili, 2 gulrøtter og 500 g gresskar. Dette freste jeg litt i en kjele med noen spiseskjeer med olivenolje. Så tilsatte jeg 12 dl buljongvann og kokte det i 20 min. Deretter var det bare å kjøre alt i stavmikseren og tilsette 1 dl fløte (eller havrefløte som vi brukte) og litt salt og pepper. Så stekte jeg litt kyllingfilet, oppskjært i små biter, samt en pakke med bacon i biter. Voila, gresskarsuppe med bacon og kylling. Til neste år skal jeg forøvrig bruke litt mindre vann, jeg synes det er bedre når den er litt tykkere i konsistensen.


Vi hadde selvsagt nok av godis både til barna, oss selv og de som ringte på døren. Det er faktisk litt igjen også, selv om alle tok godt for seg.


Onkel Jørn kom også en tur, sammen med barnas kusine og yngste fetter. Mens han eldste fetteren var på en fest hos en skolekamerat like i nærheten her, og kom og ringte på døra utpå kvelden. Storebror hadde pyntet seg med ninjakostymet sitt, mens minstesøster fikk en fin hårbøyle for anledningen. Storesøster i huset er visst inne i en hyggelig trassperiode om dagen, så hun bestemte seg plutselig for at hun ikke skulle kle seg ut i dag - hoho..
Har dere feiret Halloween, eller synes dere at det er en teit dag som bare er til for handelsstanden?

Ingen kommentarer: