søndag 2. november 2014

Enklest av det enkle, og sunt i tillegg da


Når jeg er alene med barna hele dagen, så er det ikke alltid at jeg orker å legge så mye jobb i middagen. Men så vil jeg jo gjerne at de skal få i seg noe sunt allikevel. Vi trenger ikke å snakke så høyt om at dagens middag ble lagt til McDonalds.. 
Denne varianten her har jeg gått for en del ganger, og den fungerer utmerket til barna her. Ihvertfall storesøster synes det er fint å spise en og en ting av gangen, og liker å kunne plukke litt. Her har jeg bare skjært litt kyllingfilet i biter og stekt med litt salt og pepper, så har jeg kokt litt brokkoli og skjært opp tomat, avokado og agurk, samt åpnet en boks med mais. Særlig enklere enn det blir det vel ikke??
Jeg har med vilje utelatt pastaskruene, siden vi har en liten frøken som har det med å spise nesten bare pasta, dersom det er en del av middagen. Og karbohydrater spiser vi uansett nok av i løpet av dagen allikevel. Jeg pleier forresten oftest å ha litt lettkokt gulrot og paprika til også, det er populært. Og litt rømme eller creme fraiche av havre til å dyppe i er veldig poppis.

Her er det heldigvis ikke noe stort problem å få i barna grønnsaker, men det går litt i perioder hva som spises, ihvertfall med toåringen. Agurk og mais er alltid en slager, mens de andre tingene går litt på rundgang. Nå har vi lenge hatt en fase hvor toåringen er mest glad i gulrot, mens brokkolien nesten alltid blir liggende igjen. Avokado og tomat går noen ganger ned på høykant, mens andre ganger vil hun ikke ha det. Vi prøver alltid å "lure" ned det hun ikke vil ha med å f.eks. late som vi skal spise maten hennes. Men går det ikke, så lar vi det bare være. Jeg husker selv hvor fælt det var hvis noen skulle presse deg til å spise noe du ikke hadde lyst på, så jeg har ikke troen på å tvinge de til å spise noe de ikke vil ha. Vi satser heller på at de lærer seg å like det hvis det tilbys ofte nok. 

Ingen kommentarer: