lørdag 20. september 2014

Om å amme


Jeg har vært så heldig å kunne amme alle mine barn. Hvor praktisk er det vel ikke å alltid ha maten med seg og klar til bruk?? Dessuten så synes jeg at det er veldig koselig å amme. En heldig tilleggseffekt er jo også at det sies å være gode helsegevinster å hente, både for mor og barn, ved amming. Men det finnes også bakdeler ved å amme, som det kan være kjekt å være forberedt på;

  •  I starten blir brystvortene veldig såre, og man må stålsette seg for hver gang babyen skal suge tak. Heldigvis så går dette over i løpet av dager eller uker for de fleste. 
  • Når melken virkelig komme i gang blir puppene enorme, steinharde og forferdelig vonde. Heldigvis går dette også over i løpet av noen dager.
  • Man blir veldig "låst". Det er ikke like enkelt å la noen andre passe babyen, ihvertfall ikke i starten. Det er mer styr enn mange tror å drive og pumpe seg, og å få babyen til å ta flaske. Dessuten spiser babyene ofte og lenge i starten. Spesielt om kvelden virker de gjerne umettelige og brystene virker tommere (det betyr forøvrig ikke at man har for lite melk, så lenge de legger på seg som de skal). Man må bare belage seg på å sitte pal i godstolen med barnet ved brystet om kveldene i mange uker. Men dette går seg også til, etterhvert spiser de raskt og ofte til forholdsvis faste tider.  
  • Det blir sannsynligvis mer nattevåk, ettersom morsmelken fordøyes raskere enn erstatning. Mine barn har stort sett spist hver andre eller tredje time om natten helt til vi har gått inn for nattavvenning når de har vært rundt 8-9 mnd gamle. Og i starten spiser de gjerne enda oftere. I natt var vår første natt hvor jeg bare ammet to ganger mellom kl 00.30 og 06.00 (snart seks uker gammel baby). Og da sov hun til og med i vugga si imellom hver amming. Herlig!
Selv synes jeg at fordelene helt klart veier opp for bakdelene, så jeg pleier ofte å snakke varmt om amming. Men jeg tenker samtidig at man ikke skal prøve for enhver pris dersom man har store problemer med ammingen, og sliter seg helt ut på det. For noen vil det selvsagt være mye bedre å gi erstatning!

Og hvis du syntes at dette hørtes veldig negativt ut nå, så har jeg jo hørt om de som får babyer som sover nesten hele natten, selv om de ammes. 
Jeg har forøvrig blitt veldig flink til å multitaske samtidig som jeg ammer. Så lenge jeg gjør litt forberedelser og rigger meg godt til rette, så kan jeg f.eks. både redigere bilder og blogge mens jeg ammer. Alt tar bare litt lengre tid når man bare får brukt en arm. Ja, og med tredjemann klarer jeg også å få en toåring og en femåring i seng mens jeg ammer en baby, med tannpuss og alt som hører med. Hoho.. 

Ingen kommentarer: