tirsdag 15. juli 2014

#minantibac


Synes du at jeg virker veldig snusfornuftig?? På noen områder er jeg nok det, mens på ander områder er jeg nok helt motsatt. De snusfornuftige tingene jeg brenner mest for er håndhygiene, tannpuss, sunn mat til barna og bilsikring. Min kjære har ofte ledd av mine hygieniske prinsipper, og jeg har hatt mange til opplæring. Det gleder selvsagt mitt hjerte stort når jeg hører at storebror minner små kamerater på at de må vaske hendene når de har vært på toalettet - det er mamma sin gutt det!!

Du kjenner vel til smittekjeden?? Det er noe av det første vi gjennomgår på sykepleierskolen. Lite er viktigere enn å bryte smittekjeden når man jobber på sykehus - hvor bakterier og virus florerer. Og det aller viktigste man kan gjøre for å bryte smittekjeden er selvsagt god håndhygiene. På sykepleierskolen terper vi på å sprite hendene så snart vi har tatt i et dørhåndtak eller annet som kan være forurenset. Ja, for du vet vel at dørhåndtak er en av de største smittekildene?? Tenk hvor mange som har tatt i dørhåndtaket før deg. Folk som ikke har vasket seg på hendene etter at de var på toalettet. Folk som har influensa, og som har hostet i hendene sine. Folk som nettopp har hatt omgangssyke, og som ikke har vasket seg ordentlig. For jeg kan love deg at det er nok av de menneskene som slurver med håndhygienen!

Man klarer selvsagt ikke å komme utenom sykdom uansett når man har små barn i barnehage, men noe kan man nok unngå ved å lære opp barna til viktigheten av å vaske hendene. Selv har jeg regel på at vi alltid vasker hendene når vi kommer inn døra her hjemme, enten vi kommer fra barnehagen, kjøpesenteret eller lekeplassen. Men når vi først er hjemme, så vasker vi stort sett bare hendene om vi har vært på toalettet eller vi har griset med noe mat, tegnesaker eller annet.
Når vi er ute på tur har jeg selvsagt alltid håndsprit i vesken, sånn at vi kan vaske oss godt før vi skal spise.



Og hva med på kontoret?? Jeg er den gærningen som alltid tar en runde over tastaturer, mus og telefoner med antibacèn før jeg setter meg (altså de dagene jeg skal sitte inne på kontoret. Skal jeg bare skrive en rask rapport, så nøyer jeg meg med å sprite hendene etterpå). Tastaturer og telefoner er jo rene bakteriebomber, ettersom mange trykker på de samme tastene uten å vaske seg på hendene først.
Men bare så det er sagt, så er det ytterst sjelden at jeg vasker over tastaturet mitt her hjemme. Der finner jeg jo bare mine egne bakterier, dessuten så vet jeg jo at jeg har vasket hendene etter toalettbesøk ;)

Jaja, nok propaganda herfra. For et par uker siden fikk jeg en mail fra Antibac Norge om at de har en instagramkonkurranse gående i sommer. Ta bilde av din antibac, og skriv #minantibac. Det fineste bildet vinner et reisegavekort på 10 000,-. De trekker dessuten vinnere av goodiebags med antibacprodukter hver uke. 
Gjett om min kjære lo da jeg fikk den mailen - og mente at de virkelig hadde sendt mailen til rette person. Og heldig som jeg var så fikk jeg en liten goodiebag med antibacprodukter selv også, siden jeg ble så ivrig på å skrive et innlegg om konkurransen deres. Hoho..

Så husk antibacen din når du skal ut på tur i sommer, man vet aldri hvem som har sittet på bordet og spist før deg - Det ble min kjære obs på da Ada kastet opp på bordet på flyplassen i Bangkok i januar. Jeg ville ihvertfall ikke sittet på det samme bordet etter oss, selv om vi prøvde å vaske bort det verste ;)

2 kommentarer:

Mamma Marianne sa...

Jeg elsker antibac, og har alltid en i nærheten. Hehe, mannen mener vel at jeg er en smule overivrig, noe jeg kanskje var når jeg var gravid ;) Da ble det en del mas om vasking av hender og vifting med antibacflaska fra min side ;)

Petrus og Petrine sa...

Takk og lov, for at det ikke bare er jeg. Jeg er ikke redd for støv i krokene, manglende brettekanter, lite matchende klær eller arveklær på minstemann, men håndvask er vi nøye med. Og vi bruker antibac rundt om. Og det er i flere vesker og ved vaksen i første og i annen etasje. Jeg har også fått noen små kommentarer på det, men poden har faktisk kastet opp bare en gang, og vi er oftest friske hele gjengen... og her jobber vi alle sammen med mennesker og ungene er på skole og i barnehage.
Skal jammen bli med på insta - knonk. et reisegavekort hadde vært digg.

Flotte strikkesett du her i skuffen på innlegget over. Lykke til med innspurten av svangerskapet.