torsdag 3. juli 2014

Hvordan fjerne et vepsebol


Haha, jeg regner med at alle lurer på hvordan man enklest mulig kan fjerne et vepsebol?? Det lurte jeg ihvertfall på for en ukes tid siden. Jeg hadde egentlig tenkt til å ta på meg arbeidshansker og stappe vepsebolet oppi et syltetøyglass. Men etter å ha forhørt meg litt rundt, og lest litt på nettet fant jeg ut at det kanskje var lurt med litt verneutstyr allikevel.
Jeg fikk flere gode tips på veien;

  • Sprøyte sånn skum som stivner foran hullet - Dette prøvde jeg, men vepsen lagde seg bare et nytt hull på siden av bolet. 
  • Rive ned bolet med et kosteskaft og løpe for livet - Jeg vurderte denne, men tenkte det var greit å være helt sikker på at de var borte.
  • Radar insektspray. Jeg er ikke så glad i gift, og spesielt ikke nå som jeg er gravid.
  • Få en mann til å gjøre jobben - Morfar hjalp meg med skumsprayen. Men siden han var bortreist i noen dager akkurat da bolet måtte tas, så var han til lite hjelp. Min kjære er mer pyse enn meg når det kommer til sånne ting, så jeg fant ut at det var bedre å gjøre jobben selv.  

Jeg endte opp med å kle på meg "Taurus"-kostymet mitt, mine egne klær og gassmaske fra Sivilforsvaret (Jada, jeg er med der, men på grunn av noen svangerskap og permisjoner så har jeg ikke vist meg der på mange år nå). Jeg fant fram en passelig stor plastboks med lokk, og gikk til verks sent på kvelden når vepsen er mest rolig. Da var det bare å passe på at alle jeg kunne se i umiddelbar nærhet var inne i bolet, sette plastboksen under, løsne bolet med plastlokket og sette lokket på. Voilá, man har en boks full av sinte veps som man kan plassere i fryseboksen til naboen. Da får de seg en hyggelig overraskelse når de kommer hjem igjen og skal hente seg noe godt for å ha til middag ;)


Haha, var jeg ikke fin??? Storebror i huset skulle visst at det var selveste "Taurus" som gjorde jobben. Vi vurderer å dele bolet i to sånn at barna får se. Men jeg kjenner faktisk at jeg er litt mer pyse på akkurat det, selv om vepsen nå er død - "grøss!"

Ingen kommentarer: