onsdag 21. mai 2014

Mandelmelk og mandelmel


Noen ganger imponerer jeg meg selv. Hvem hadde vel trodd at JEG skulle lage hjemmelaget mandelmelk og mandelmel??? Haha, det hadde jeg ikke trodd selv for seks år siden ihvertfall.

På grunn av at lillesøster har litt allergitendenser, uten at vi har klart å finne ut hva hun reagerer på, så har vi bestemt oss for å gjøre et forsøk på å servere melke- og glutenfri mat i et par uker. For å se om det kan ha noen effekt. I den forbindelse fant jeg ut at mandelmelk ikke er så aller verst. Dessuten er jo mandler kjempesunt!! Da jeg tittet på oppskriftene for å lage egen mandelmelk tenkte jeg at dette er jo superlett, så da kunne jeg jo ikke la være.

Oppskrift på mandelmelk:
Legg mandlene i bløtt i minimum 6-8 timer.
Hell av vannet, og skyll mandlene godt.
Kjør mandlene i en blender, 1 del mandler og 2 deler vann.
Sil av i et klede

Melken på bildet mitt har skilt seg litt, men det er bare å riste på den så er den like fin. Jeg fikk forøvrig to flasker, men den ene har vi allerede tømt.

Da jeg tittet på oppskrifter på mandelmelk var det en som skrev at mandelmassen kunne brukes til å lage mandelmel. Så da hoppet jeg like godt i det også:
Mandelmassen klemte jeg så tom for væske som jeg kunne, innpakket i et klede. Så fordelte jeg alt utover på et stekebrett og stekte det i ca 3-4 timer på 80 grader varmluft. Jeg åpnet ofte og snudde litt på og fordelte massen. Så lot jeg pulveret avkjøle seg, før jeg kjørte det en ekstra omgang med stavmikseren. Voila!!


Så i kveld ble det pannekaker laget etter denne oppskriften:
Ca 1 dl mandelmel
Ca 1 dl glutenfrie havregryn
Ca 2 dl Jyttemel
4 egg
2 spiseskjeer rapsolje
Ca 5 dl havremelk
Ca 1 ts bakepulver

Da ble det gode og tykke pannekaker uten melk eller gluten, som gikk ned på høykant her. Ja, eller det var kanskje å overdrive at de gikk ned på høykant hos lillesøster. Men det er nok mest fordi hun ikke er frisk, og ikke har hatt særlig med matlyst i dag. Hun spiste ihvertfall nesten en pannekake, og drakk flere glass med mandelmelk.


Tipper det er noen venninner av meg som også er imponert ;)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gjett om manelmelka skal testes ut!
Hilsen TanteHilde

Kath sa...

Hei! Vil tipse deg om noen andre super gode pannekaker/lapper.
1 beger cottage cheese, 4/5 ss store havregryn, 4 ss nøytral olje, 5 egg, 10-15 dråper vanilje essens og et par ss stevia. Kjør alt med stavmikser til det blir en jevn røre! Super gode!! uten melk og mel:)

mona sa...

Takk for tips! Dessverre så er det nok melk i cottage cheese også, men kanskje vi prøver oss om vi begynner med melk igjen etter disse ukene :)

Kath sa...

Kjære vene!! Selvfølgelig er det det..flaut... Tenker ikke menger enn nesa rekker�� hehe.. Var bare så fornøyd med at det ikke var melk som væskekilde at jeg glemte hele osten..! Jaja, men det er uansett verdt å prøve etterhvert! Veldig gode! Lag dem som små lapper:) trenger ikke noe søtning på toppen..