onsdag 9. april 2014

Barnevennlig grønnsakssuppe


Jeg er ikke akkurat noen mesterkokk, og det er stort sett min kjære som lager det som smaker godt her i huset. I dag skulle han jobbe sent, så da ble det middag på barna og meg alene. Jeg vurderte lenge hva jeg skulle lage, helt til jeg lykkelig kom på at det sannsynligvis var middagsrester fra mandag i kjøleskapet som kunne brukes. Derfor kjøpte jeg bare noen grønnsaker, brød og melk på butikken. Men da jeg kom hjem fant jeg ut at det var litt lite mat igjen fra mandagen, så da var det bare å finne på noe annet.

Jeg er egentlig ikke noen suppe-fan, men av en eller annen grunn så fikk jeg lyst på suppe. Jeg prøvde å finne en passende oppskrift til det vi hadde i kjøleskapet, men endte med å improvisere med det som fantes. Suppa ble til omtrent som dette:
1 stor søtpotet
1 liten løk
1 gulrot
1/2 blomkål

Alle grønnsakene kuttet jeg i små biter, og stekte lett i litt olivenolje i kasserollen. Så spedde jeg på med ca 8 dl vann og 1 1/2 terninger med kyllingbuljong. Egentlig hadde jeg veldig lyst til å ha litt chilli og hvitløk oppi, men det var vi visst tom for. Så da ble det litt chillipulver og paprikapulver i steden.
Jeg lot grønnsakene koke i ca 15 min, før jeg helte av vannet. Så kjørte jeg alt godt i stavmikseren og spedde på med kokevannet og ca 1/2 beger med Creme fresh, til jeg fikk passelig konsistens.
Jeg skulle gjerne ha stekt noen kyllingterninger og hatt til. Men siden vi hadde noen pølser liggende som måtte brukes opp, så ble det noen stekte pølsebiter sammen litt makaroni og egg.
Og jeg må si at det ble overraskende godt. Barna spiste med stor lyst, og storebror mente at det var den beste suppa han hadde spist!
Jeg tror faktisk at jeg kommer til å lage den igjen senere også, men da blir det nok med litt chilli og hvitløk oppi og kyllingterninger til. Imponerende, eller hva?? Mor disker opp med egenkomponert kremet grønnsakssuppe. Haha, det hadde jeg ikke trodd om meg selv for fem år siden!

Ingen kommentarer: