onsdag 16. oktober 2013

Syke barn og barnehage


Det er ofte vanskelig å vurdere når barna er klare igjen for barnehagen etter en sykdomsperiode. I forhold til omgangssyken, så er det enkelt ettersom de fleste barnehagene forholder seg til 48-timers regelen. Altså at man skal vente to døgn etter siste oppkast/diare. Men når det gjelder forkjølelse så må man bare vurdere etter hvordan formen er. Og så sender man de selvsagt ikke i barnehagen når de har feber!

Lillesøster her har gått og hanglet en stund, og fikk feber igjen i helgen. På mandag hadde jeg henne med på tur til Oslo, og formen var ganske grei. Men om ettermiddagen virket hun pjusk igjen, så derfor holdt jeg henne hjemme fra barnehagen i går. Siden formen hennes ikke var så aller verst i går, tok jeg sjansen på at hun kunne gå i barnehagen igjen i dag. Jeg vurderte i morges om jeg bare skulle ha henne hjemme, men tenkte at formen virket bra nok og at jeg kunne få ryddet litt i kjelleren før kveldsvakt. Da jeg kom fra barnehagen besøkte jeg mine foreldre rett over gata før jeg gikk hjem og spiste litt og la meg nedpå en halvtime. Og akkurat da jeg var på vei ned i kjelleren for å sette i gang, så ringte de fra barnehagen og sa at lillesøster virket utilpass og ikke var i form. Haha, jaja rotet i kjelleren løper heldigvis ikke fra meg
..
Noen ganger må jeg si at jeg er veldig glad for at jeg jobber turnus, det er helt klart mye enklere å få ting til å gå rundt når man har kveldsvakter og fri midt i uka innimellom. Denne uken har jeg tilfeldigvis langfri, bare to kveldsvakter og fri resten av uken (det betyr at jeg har noen veldig tette uker ellers i turnusen). Så da slipper vi å ta sykt-barn-dager. Når jeg skal på kveldsvakt er vi også så heldige at besteforeldrene rett over gata kan overlappe frem til pappaen i huset kommer hjem. Så selv om det ikke føles så familievennlig med turnusjobbing alltid, så er det jo egentlig veldig familievennlig i visse situasjoner. Og som nevnt tidligere, besteforeldre rett over gaten kan helt klart anbefales!!

Ingen kommentarer: