mandag 30. september 2013

Den nye barnehagen


Mange lurer på om vi er fornøyd med den nye barnehagen. Som mange vet så la de jo ned den koselige gamle barnehagen vår, og åpnet en ny barnehage mye lengre unna. Jeg har vært lite glad for kommunens beslutning om dette, og har gruet meg til den nye hverdagen i ny barnehage. Nå har barna allerede gått i den nye barnehagen i godt over en måned, og rutinene er på plass.

Den nye barnehagen er selvsagt veldig fin, og har et kjempefint uteområde. Jeg er litt skuffet over storebrors avdeling sånn areal- og planmessig. Jeg synes at den er liten, med tanke på at de skal være 28 barn der, og så fungerer den nesten som en gang, siden man må gå igjennom hans avdeling for å komme til spisesalen fra lillesøsters avdeling. Men lillesøsters avdeling er helt super. De ansatte er hyggelige, og vi har ikke noe å klage på sånn sett.
Jeg er fortsatt lei meg for at vi MÅ kjøre bil til barnehagen, og synes det er trist at lillesøster ikke skal få oppleve de koselige turene vi hadde til og fra barnehagen på sykkel, sparkesykkel eller akebrett. Men siden lillesøster er så ivrig på sparkesykkelen, og ikke klarer å gå forbi den uten at hun skal ut på tur, så er vi ofte ute og sparker litt etter barnehagen allikevel.

Lillesøster er en skikkelig barnehagejente. Det har jeg igrunn visst siden lenge før hun skulle begynne i barnehagen. Hun elsker å leke ute, og er sosial av seg. Når jeg leverer barna i barnehagen om morgenen, har hun såvidt tid til å gi en hadesuss før hun vinker og løper avgårde.
Jeg tror faktisk bare det er to ganger siden hun startet at hun har grått litt når jeg gikk. Det er utrolig deilig at det har gått så fint, samtidig som det stikker bittelitt i mammahjertet når man ser at de starter sitt eget liv og ikke er avhengig av mammaen sin lenger.

Når det kommer til storebror, så trives han ikke like godt i den nye barnehagen. Han har ikke hatt lyst til å gå, og har sagt flere ganger at han synes det var bedre i den gamle barnehagen. Men de ansatte sier heldigvis at han leker med de andre barna og ser ut til å ha det gøy når han er der allikevel. Han klager også mindre og mindre nå, så da satser vi på at det er på vei til å bli bedre, og at han vil trives like godt som i den gamle barnehagen etterhvert!

Ingen kommentarer: