tirsdag 16. april 2013

Ovnsbakt


For en stund siden skrev jeg et innlegg om hvor enkelt og godt det er med grateng. Nå er jeg for lengst over gratengperioden, og over på ovnsbakt. Ja, for har dere funnet ut hvor godt og lettvint det er med ovnsbakt mat??? Grønnsakene smaker mye bedre, og så lager det seg jo helt selv. Så her varieres det i hvilke grønnsaker som brukes, og hva vi har til. Ofte blir det laks, torsk eller kylling.


Dagens middag bestod av:
Squash, gulrøtter, søtpotet, paprika, blokkoli, løk og sukkererter. Alt kuttet opp i passelig størrelse, smurt inn i olivenolje og litt salt/pepper. På toppen la jeg torskefileter med litt sitron og pesto over. Stekes i form på ca 200 grader i ca 20 minutter. Voila!! Superenkel, sunn og god middag for hele familien!! En liten dæsj med rømme gjør susen som tilbehør!

Til dagens middag forsøkte jeg meg for første gang på å ha folie over. Fordelen er at brokkolien ikke ble svidd - men det kan uansett unngås ved å putte inn brokkolien litt senere. Bakdelen var at det tydeligvis tok lengre tid for å få det stekt ferdig. Så i dag ble grønnsakene faktisk i overkant al dente. Jeg trodde vel ikke at jeg skulle si det noen gang, men ihvertfall søtpoteten burde vært stekt litt lengre. 

2 kommentarer:

Florisa sa...

Ja vet du, jeg har også fått øyne opp for ovsbakt de siste dagene. Kjempegodt! Den torske middagen her må prøves, har tenkt på at jeg må prøve det med fisk, så tusen takk for tips.

I dag tok jeg potetbåter, gulerotstaver, pastinakkstaver, rødløkringer, paprikastaver og vårløk med en god desj olivenolje og krydder. 200 grader, 30 min. Kan brukes til det meste, i dag hadde vi strimlet svinekjøtt til, i påsken hadde vi grillet lam til.

Ovnsbakt er en super måte å spise mer grønnsaker på, for smaker jo helt herlig!

Anonym sa...

Den skal prøves! Trengte noen nye oppskrifter nå.
Ser deilig ut. Takk!

TanteHilde