søndag 16. desember 2012

Barn som ikke vil sove


Han karen her pleier egentlig å være veldig flink til å legge seg. Vi pleier å lese litt på sengekanten først (oftest pappaen i huset), så ligger han og leser litt selv før han sovner. Den siste uka har han tullet og fjaset noe veldig om kveldene, og funnet på alle mulige unnskyldninger for å ikke legge seg.. Allikevel så våkner han like tidlig hver morgen, som oftest i sekstiden.


Og så er det den kråka her da. Hun er jo ikke akkurat kjent for å være glad i å sove. Selv om hun har blitt flinkere til å sove på dagtid nå, og hun hadde jo også en liten periode hvor hun av og til sov natten igjennom. Nå har hun begynt å holde det gående i timevis før hun sovner om kvelden, og om natten våkner hun i ett sett. Nettene er sannsynligvis dårlig på grunn av tenner og en liten forkjølelse. Mens noen av kveldene har jeg trodd at hun har sovet litt for sen formiddagslur. Nå lurer jeg heller på om hun ikke vil sove om kvelden fordi hun rett og slett ikke trenger å ha to lurer på dagtid lengre. Så det spørs nok om vi ikke må over på èn dagsoving nå.. Jeg husker jeg følte meg mere låst da Daniel gikk over til å bare sove en gang i løpet av dagen. Da er man liksom helt avhengig av at de sover lenge nok!

I dag er far i huset ute på årets guttejulebord. Jeg er hjemme, og tenkte at jeg skulle kose meg med pc, premiere på "Villdyrlegen", finalen på "Farmen" og julekortskriving i kveld. Men du kan jo si at kvelden ble litt amputert når ingen av barna sov før klokken var nesten 22... :S Så i morgen tror jeg nok vi gjøre et forsøk på bare en formiddagslur, ja!

1 kommentar:

Vigdis sa...

Det jeg gruer meg til omtrent hver dag er leggetid. Dog min lille M er bare 6 mnd, men vi har fortsatt ikke noe leggetid. Den første uka på eget rom hadde vi visst leggetid kl 19. Meeen, så var vi tilbake på sutring og skriking og lakenskrekk og til at hun måtte mates i søvn.