fredag 9. november 2012

Kresen frøken


Det har vel aldri vært noen tvil om at vi har fått en liten frøken med egne meninger. Når det kommer til mat, så er det ikke annerledes. Lillesøster vet veldig godt hva hun vil ha, og er tydeligvis kresen. Brød og grove pannekaker går ned på høykant. Så og si alt annet må man lirke og lure for å få i henne. Hun vifter med armene så skjeen med mat flyr alle veier. Munnen knipes igjen, og hun rister febrilsk på hodet.

Hun vil så og si alltid ha det som jeg ikke tilbyr henne. Sitter jeg der med brød, banan og vann, så må jeg som oftest prøve alle tre tingene før hun plutselig gaper villig. I mellomtiden viftes det febrilsk med armene, og alt hun får tak i blir kastet på gulvet. Hun har til og med begynt å skille ting i munnen nå, og spytter ut det hun ikke vil ha. Her om dagen prøvde jeg å legge litt avokado mellom brødbitene. Men da rørte hun det bare rundt i munnen, og spyttet ut avokadoen. Brødet tygde hun fornøyd videre på...

Middag er det måltidet som er vanskeligst. For hun kan jo ikke få brød og pannekaker til middag! I det siste har vi prøvd det meste. Vi har lagt samme mat som vi spiser, og lar henne spise en og en bit selv. Men det er visst ikke noe godt.. Vi har kokt grønnsaker i passelig store biter, og latt henne spise selv. Da spiser hun litt, men mesteparten går på gulvet. Vi har laget middager som vi har moset, men hun spiser stort sett bare noen skjeer. Vi har prøvd å kjøpe ferdig babymat på butikken, men det er ihvertfall ikke godt.
Nå har hun jo vært forkjølet denne uka også, så jeg krysser fingrene for at det har vært ekstra ille nå på grunn av det.. Men brød og pannekaker er altså populært uansett! Helst brød uten noen ting på.



Det som er mest populært er å få lov til å spise selv. Hvis jeg skal gi henne noe som må gis med skje, så må jeg ihvertfall passe på at hun har noe i hånda som hun kan spise selv. Da kan jeg lure inn en skje i ny og ne..
Ja, og etter hvert måltid så ser det ut som om jeg ikke har vasket kjøkkenet på minst en uke. Aiai, man kan jo bli smågal av mindre!

Er noen som kjenner seg igjen??

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg gjør, Mona! Mari er også kresen og kniper igjen. Brød går greit, men helst uten pålegg. Spise selv er tingen! Her i australia er også David ekstremt kresen, er kjedelig! Ingen gode råd, annet enn sympati.

Kirsti

★ Heidi ★ sa...

Historien din laater kjent, men ikke fra denne familien. Har hört om andre som har hatt en lett nr 1, men saa kom nr 2 og hadde problemer med soving og spising...
Sander har jo ikke begynt med noe fast föde ennaa og er 5 mnd. Men om en maaneds tid er det hans tur. Enn saa lenge virker han ivrig etter det som staar paa bordet. vi faar se etterhvert.
Derimot har jeg en ganske saa kresen 6 aaring om dagen. "Jeg liker ikke dette" kommer fra han faar han har satt seg ved bordet. Ting han elsket tidligere er naa hatomjekter paa tallerkenen... Hvor faar de det fra? Tror de laerer seg aa ikke like ting naar de begynner paa bhg/skolen. De snapper opp hva andre barn sier/gjör og skaper seg til hjemme.
Han er utrolig glad i melkeprodukter, men det kan jo bli vel mye av det. HAn er utrolig fölsom for mat som er hardt, det hvite rundt appelsinen, skallet paa eple... etc.
Naa virker det som Adria ogsaa har "laert" dette av Marcus og vi ser litt av samme tendensen her... Argh.
Det gaar litt i perioder dette.
Haaper hun snart aapner munnen for andre ting, det gaar seg nok til skal du se:)

Petrus og Petrine sa...

Her hos så lar vi pjokken spise med bestikk og fingre... Spise det han ønsker. Prøver å kirke inn noen biter på slutten av måltidet . Og så styrer vi ikke mer med det. Ikke mat før neste måltid.. Noen ganger blir det mye middag andre ganger ingenting!
Jeg håper og tror at han blir altspisende til slutt :)

Glad helg til deg

Linn Gulbrandsøy sa...

Eg har sagt det før, men må seie det igjen; nydelege bileter!! Brukar du blitz eller naturleg lys?

mona sa...

Tusen takk! Jeg bruker bare naturlig lys :)

Pernille Ulrikke sa...

Ebba har spist alt siden hun begynte å spise mat, så jeg kan desverre ikke komme med noen gode råd. MEN jeg kjenner meg veldig godt igjen i det å ha møkete gulv, de må vaskes etter hver middag.. Hva med pølsebiter, oppdelt kjøttboller, potetstappe? Jeg bare nevner noen ting som er poppis her hjemme.. Lykke til, kanskje det bare er en fase :-)

Linn Gulbrandsøy sa...

Ok. Hadde du budd nærare hadde eg meldt meg på fotokurs hos deg (dvs stått på trappa di til du hadde sagt "OK, kom in da!!") :) Lykke til med satsinga innan fotografering, du kjem til å gjer det kjempebra!

mona sa...

Tusen takk for fine ord :)