søndag 11. november 2012

9 mnd


Ja, ni måneder har gått siden lillesøster så dagens lys for første gang.
Nå har det endelig gått seg til med sovingen, og jeg er sikker på at hun sover mer i løpet av et døgn nå enn hva hun har gjort siden de aller første ukene etter at hun ble født. Nå kan hun finne på å sove to-tre timers formiddagslur og allikevel sove enda en liten lur før kvelden. Og noen netter har hun til og med sovet natten igjennom - hurra!!
Ellers så spinner hun rundt her, og står vel like mye som hun kryper. Ja, for hun kryper mest enda, selv om hun kan krabbe. Hun står veldig stødig, og reiser seg like godt opp inntil en vegg som ved bordet. Når hun skal ned igjen setter hun seg kontrollert ned på rumpa. Hun kan stå lenge, og holder seg såvidt fast med den ene hånda. Hun kan også plukke opp ting på bakken mens hun står.
Hun elsker å åpne skapene på kjøkkenet og dra ut alt hun får tak i. Aller helst vil hun inn i skapet hvor det er søppel og noen vaskemidler - så det er bare å passe på. Kurven i gangen med alle luene og vottene hennes er også populær å leke med. Og så blir hun lykkelig hvis det ligger litt papirsøppel i gangen som hun kan spise på.

Hun vet veldig godt hva hun ikke får lov til å leke med, og jeg skal si hun får fart på seg hvis hun øyner muligheten til å få tak i noe som er ulovlig. Da kryper hun i vill fart, og blir like skuffet hver gang hvis hun ikke når frem.

Hun kan klappe, men kan enda ikke vise hvor stor hun er. Jeg troor at hun kan vinke, men det har vi bare sett såvidt noen få ganger.

Hun er stort sett blid og fornøyd nå også, og det er jo veldig koselig. Hun sitter tålmodig i vognen og venter når jeg henter og leverer storebror i barnehagen. Det er utrolig deilig, siden hun tidligere alltid skrek så fort vognen ikke var i bevegelse. Men hun kan fort bli sint om hun ikke får det som hun vil, og er ofte irritert ved matbordet. For som jeg nevnte i forrige innlegg, så er hun foreløpig rimelig kresen i matveien.

Selv om hun ofte blir omtalt som både "kråka" og "spinnvill", så er hun verdens fineste lillesøster! Det er så gøy å se at hun kan leke mer og mer sammen storebror, selv om hun ikke alltid får lov til å komme inn på lekerommet. Noe av det fineste jeg ser er når storebror leser bok for lillesøster, mens hun babler ivrig med og helst vil rive og slite i boka. Fineste barna våre!

Sukk, jeg trenger vel ikke å nevne igjen hva jeg synes om at tiden går så fort..

Ps: gratulerer med dagen til alle fine pappaer der ute! Vi har feiret våre fine pappaer med kake i dag :) Lillesøster fikk til og med bolle med brunost på og storebror coca cola for første gang. Ingen av delene var med meningen da :S

3 kommentarer:

maritamt sa...

Vakre lille Ada! :) Så godt for dere alle at ho sover meir! :)

Barnematbloggen sa...

Nydelig <3

Ida sa...

Så deilig at dette med søvnen har tatt seg opp litt. Jeg gleder meg til den tid kommer. Her er det fortsatt opp maange ganger om natta. En svært sjelden gang har vi fått sove hele tre timer i strekk.. Men regner med at det er lys i enden av natt-tunnelen her også ;)