fredag 31. august 2012

Melkefri diett


Nå er jeg på andre dagen med melkefri diett. Foreløpig synes jeg faktisk at det går lettere enn forventet. Men hvorfor er det sånn at man alltid får så veldig lyst på det man ikke kan spise?? Dessuten så ser jeg jo nå at jeg har et ganske stort forbruk av ting med melk i.. Jeg elsker oster av alle slag, yoghurt, kesam, rømme, pannekaker, vafler, sjokolade og alt annet i samme duren som det selvfølgelig er melk i.
I kveld prøvde jeg meg på å lage vafler med soyamelk og rapsolje. Det ble ikke så aller verst, ihvertfall ikke hvis man hadde godt med syltetøy på ;)

Jeg er veldig spent på om dette har noen effekt. Det hadde jo vært fantastisk om eksemen ble veldig mye bedre bare av å kutte ut melkeprodukter. Samtidig så har jeg ikke de største forhåpningene til at det skal bli bedre. Jeg har selvfølgelig googlet litt, og fant noen undersøkelser som viste at noen og tredve prosent av barn med atopisk eksem reagerte på noen matvarer - oftest melk. Så da er det vel verdt forsøket ihvertfall!

3 kommentarer:

Therese sa...

Hei :) Jeg har også googlet dette emne litt, da min lille mann også er (litt) plaget av eksem..

Jeg kom over en side hvor det sto, at en ammende mor ikke behøvde å kutte ting som melk ut fra sitt kosthold pga eksem hos barnet... du kan selv lese det her http://hudlegelangeland.no/admin/files/AD_og_matallergi.pdf

Er Ada veldig plaget av eksem siden du tar så "drastiske" tiltak (grunnen til at jeg spør er at jeg selv er usikker på hvor "ille" det skal være for at det ikke bare er "vanlig" eksem som de fleste barn får på et eller andet tidspunkt...)?

mona sa...

Hmm, så rart! Jeg skal lese den artikkelen når jeg har litt bedre tid. Sånn i det daglige er ikke Ada kjempeplaget. Hun har ganske tørr hud og noen røde områder bak knærne, inni albuene og litt spredt på overkroppen. Men av og til virker det som det bare eksploderer, så får hun det veldig kraftig over hele overkroppen. Derfor spurte jeg legen om det var mulig å ta en allergitest, siden jeg tenkte at det kanskje var noe hun reagerte på når det "eksploderer" sånn. Da mente legen at det ofte var melk de reagerte på, og ønsket at jeg skulle prøve en melkefri diett i to uker, for å se om det blir bedre.
Jeg har jo vært litt usikker på hvor plaget hun har vært av dette. Hun er jo generelt en utålmodig liten frøken, så det er ikke godt å si hva som er hva. Men jeg synes det virker som at hun er ekstra grinete når hun har de utbruddene, og ligger ofte og vrir seg som en gal når hun skal sove.
Jeg hadde selv atopisk eksem som liten, men bare på håndledd og bak knærne.

Anonym sa...

Vafler lagd med farris i stedet for melk har jeg smakt, og jeg vil si at det er de beste jeg spist:)))mulig kokken gjorde noe hemmelig for å få de så gode, men hun påstod at det var kun melka som var erstattet med farris.

Tone