onsdag 11. juli 2012

Fem måneder


Tenk, nå er det bare en måned igjen, så er lillejenta vår et halvt år gammel allerede!

Lillesøster er stort sett i godt humør om dagen - ihvertfall så lenge hun får litt oppmerksomhet. Noen dager kan hun ligge utrolig lenge og leke for seg selv, mens andre dager er hun utålmodig og vil helst ha oppmerksomhet hele tiden.
Hun er sterk fysisk, og kan sikkert ligge i mageleie i en time i strekk uten å bli sliten. Da snurrer hun rundt på gulvet her, og strekker seg etter alle lekene sine. Hun klarer såvidt å dra seg noen centimeter fremover hvis hun har på seg klær sånn at hun glir godt på gulvet. Hvis hun ligger i bare bleia forsvinner hun gjerne litt bakover. Hun kommer seg opp på knærne i små øyeblikk, og jeg har også sett henne på bare tærne innimellom.

På dagtid er det litt opp og ned hvor mye hun sover. Noen dager sover hun bare en time tilsammen, mens andre dager kan hun sove et par lengre lurer og en kort lur. Hun legger seg hver kveld ca kl 19 - 19.30. Da hender det at hun våkner mange ganger før vi legger oss, men oftere og oftere så sover hun helt frem til første amming kl 23-24. Så våkner hun hver andre eller hver tredje time frem til ca kl 09. Hvis ikke storebror vekker henne i 06-07 tiden da..

I går var hun i svømmebassenget for første gang, da hele familien dro på badeland sammen. Hun elsket å bade, og dukket like godt under noen ganger - siden hun var så trygg og fornøyd. Vi må nok i bassenget flere ganger fremover ja!

Ellers skal alt selvfølgelig smakes- og gnages på. Nesten alle spør om hun får tenner, men jeg tviler sterkt på at det er noen tenner på gang foreløpig. Alle babyer gnager jo og klør i gommene sine, uten at det trenger å være noen tenner på gang av den grunn! Haha, jeg ler enda godt av venninnen min, som var sikker på at datteren fikk tenner i en alder av fire måneder, og begynte å smøre henne med dentinox. 8-9 måneder senere kom den første tanna til syne i munnen hennes..

6 kommentarer:

Anonym sa...

Utrolig skjønn datter du har!! Har fulgt bloggen din en stund, litt artig i og med at jeg har en datter som er en uke yngre, hun ligner faktisk en del på datteren din både av utseende og det du har skrevet her om utvikling/personlighet. :) Fullammer du, har du ev. begynt å introdusere noe fast føde, tar gjerne imot tips ang. introduksjon av fast føde både mtp hvilke matvarer og fremgangen.

Anonym sa...

Kjære Mona

Gratulerer med 5 mndr,dagen. Nydelige Ada. Gleder meg til dere kommer til Vadsø. Klem

Tove sa...

Kjempefin blogg, og nydelige bilder :-) Hvilket kamera bruker du? Og hvordan får du bildene så lyse?

mona sa...

Tusen takk for det! Jeg har et canon eos 550d. Til disse bildene har jeg brukt et 50mm f1,4 objektiv. Jeg tar alle bildene med den manuelle innstillingen, og overeksponerer bildene litt sånn at de blir ekstra lyse. Akkurat disse bildene er tatt med iso 400, blender 1,6 og lukkertid 1/320. Jeg prøver meg litt frem med innstillingene etter hvor lyst det er i rommet :)

mona sa...

Tusen takk for det :) Gøy at du har en så jevngammel jente som er så lik i oppførsel og utvikling! Jeg skriver gjerne litt om introduseringen av mat etterhvert som vi prøves oss frem :)

mona sa...

Tusen takk, bestemor! Gleder oss til å komme oppover :)