tirsdag 20. desember 2011

Mat til de små


Jeg husker jeg hadde så lyst til å lage fuglemat sammen med Daniel i fjor - men da bodde vi i en liten leilighet midt i Oslo, og hadde ikke noe sted hvor vi kunne henge opp fuglematen. Derfor måtte det prosjektet vente til i år. Og i år har vi heldigvis et tre som henger like utenfor kjøkkenvinduet vårt, hvor det passer perfekt å henge opp mat til de små.
Derfor var en av kalendergavene til lille i år å lage fuglemat sammen med mamma. Jeg googlet en del på nettet for å finne oppskrifter, men endte med å bruke en ferdigpose med fuglemat som jeg bare tilsatte litt av det vi hadde liggende. Det ble derfor en salig blanding av alt fra solsikkefrø til rosiner og nøtter i forskjellige varianter (alt uten salt selvfølgelig). Dette blandet jeg sammen med smeltet kokosfett, og helte over i muffinsformer, som jeg på forhånd hadde lagt en liten hyssing oppi.
Jeg har også sett noen som har brukt pepperkakeformer, og laget fuglemat i fine figurer. Dette syntes jeg var litt styrete, siden fettet bare rant ut på undersiden. Man må kanskje vente med å helle det over til det er halvveis stivnet igjen da?? Noen som har erfaring kanskje?

Småfuglene er ihvertfall veldig fornøyd med maten vi har hengt ut her, og lille synes det er stor stas å se på de mens vi sitter og spiser.
Da jeg skulle prøve å få tatt bilder av de små som forsynte seg av maten vår, ble jeg nok en gang minnet på at jeg trenger et objektiv med zoom.. Det er synd det er så lenge til neste runde fødselsdag ;)

Ingen kommentarer: