fredag 25. november 2011

Skuffet


I dag fikk vi mail fra barnehagen om at rådmannen har lagt inn forslag om at barnehagen til lille skal legges ned i 2013 og flyttes fire kilometer unna. Forslaget skal opp i kommunestyret om en drøy uke. Barnehagen er gammel, men ble restaurert på slutten av nittitallet - derfor mener de at den i dag er ufunksjonell bygningsmessig. Dessuten har den ikke plass til så mange barn, så det er selvfølgelig dyrere å drive den.. Dessverre er tomten heller ikke gunstig for å bygge en større barnehage der den ligger i dag.

Nå er jeg selvfølgelig livredd for at forslaget skal gå igjennom. For det første så er vi jo superfornøyd med barnehagen! Det er jo fantastisk å ha en barnehage som vi bruker fem minutter på å gå til - dessuten synes vi at barnehagen er koselig og at det er fint at den ikke er så stor.
Hvis barnehagen flyttes blir det utrolig vanskelig for pappaen til Daniel å hente barna de dagene jeg jobber kveldsvakt. Det vil rett og slett bety at vi må kjøpe oss en ny bil, sånn at vi har to biler. Kollektivtilbudet her i kommunen er dessverre ikke lagt til rette sånn at det hadde gått an å fortsette med å ta buss hjem fra toget. Dessuten er det ikke kollektivtilbud til og fra kommunen jeg jobber i, så jeg kjøre bil til jobb uansett. Og det er MANGE i kommunen som pendler til og fra Oslo altså, så det vil nok ikke bare være oss dette går ut over.
Nei, jeg kan heller ikke fatte at rådmannen absolutt vil ha fire barnehager i nærheten av sentrum, mens det STORE byggefeltet vi bor på ikke skal ha en eneste en. Byggefeltet her er fra 70-tallet, så det vil garantert bare bli flere og flere barnefamilier her også, etterhvert som det blir utskiftninger av den eldre generasjonen som bor her i dag. Derfor mener jeg at de heller må bygge en ny barnehage her, hvis de absolutt skal legge ned den gamle barnehagen.

Er det kanskje noen som har tips for hvordan det er best å gå frem for å fremme synspunktene sine for kommunen? Jeg har allerede begynt å snakke med de andre foreldrene i barnehagen, og regner med at vi lett får en haug med folk med på å gå imot forslaget. Jeg har ihvertfall ikke tenkt til å gi meg uten kamp!!

3 kommentarer:

Karen sa...

Jepp, da er det bare å engasjere seg i lokalpolitikken! Ta kontakt med SUs foreldrerepresentant, gå på kommunestyremøter og hold brennende innlegg der. Finn ut hvem i de ulike partiene som jobber med saken og kontakt dem. Her tipper jeg senterparti- eller SVpolitikerne er mulige å påvirke, men det kan jo være tilfeldig. Argumenter med det du har sagt der, og pass på å trykke på de riktige partipolitiske knappene; kollektivtransport, bil versus miljø, sentralisering/desentralisering, nærmiljø/skole er noen eksempler. Valgfrihetskortet kan du jo spille for Høyre.

mona sa...

Ja, jeg tenkte også at SV er et typisk parti som brenner for kollektivtransport, nærmiljø/skole og sentralisering/desentralisering. Og så har det seg tilfeldigvis sånn at en gammel kollega av meg sitter i kommunestyret for SV, så en mail er allerede sendt den veien ;)

mammaKine sa...

Oi! Så kjedelig! Håper det ikke går igjennom. Krysser fingrene for dere :-)