søndag 25. september 2011

Halvveis


Tenk at jeg er halvveis i svangerskapet allerede!! Ihvertfall i følge menstermin - ifølge ny termin som ble satt ved ultralyd er det fortsatt et par dager igjen til jeg når 20 uker. Tiden går så utrolig fort...

Formen har igrunn vært overraskende bra etter at jeg begynte i ny jobb. Jeg er mye plaget med hodepine, men det var jeg i andre trimester med Daniel også. Det som er nytt denne gangen er at jeg også er en del plaget med bekkenet. Merkelig nok spesielt når jeg har fri. Etter å ha vasket huset her om dagen klarte jeg knapt å gå, så nå har jeg funnet ut at det er på tide å skaffe vaskehjelp. Husarbeid er tydeligvis noe av det verste man kan gjøre med bekkenplager.

Jeg fikk henvisning til fysio da jeg var hos legen sist. Men der er det to måneders ventetid (jepp, TO mnd), så jeg venter fortsatt på å få time. Er det kanskje noen som vet hvilke øvelser som er bra å gjøre for å forebygge?? Jeg håper jo på å jobbe fullt så lenge som mulig, så jeg vil gjerne gjøre det jeg kan for å forebygge.

Ellers så vokser jo magen jevnt og trutt - og det gjør også resten av kroppen. Foreløpig er jeg vel på ca 6 kg +. Forrige gang la jeg på meg omtrent 20 kg. Jeg håper at jeg kan gå opp litt mindre denne gangen, så man slipper å føle seg så tung på slutten. Jeg legger så fort på meg i ansiktet også, så jeg så jo helt oppblåst ut etterhvert.. Men jeg vet jeg jo at det går ganske fort av igjen når man ammer, så det er jo ikke akkurat verdens undergang. Sist tok det vel ca tre mnd før jeg nesten var tilbake på startvekt.
Det viktigste er jo uansett at man spiser sunn og variert mat, og at man er litt i bevegelse.

Jeg har ikke orket å komme i gang med noe trening etter at jeg ble gravid da. Men etter at den verste kvalmen forsvant har jeg ihvertfall prøvd å gå litt turer noen kvelder i uka. Det er forhåpentligvis bedre enn ingen ting.

Jeg er spent på om den neste delen av svangerskapet går like fort som det har gjort hittil. Jeg har vel mine mistanker om at dagen hvor vi sitter der som tobarnsforeldre kommer til å komme veldig fort!

4 kommentarer:

★ Heidi ★ sa...

Saa fantastisk at dere venter en lillesöster til Daniel.
Tiden gaar utrolig mye fortere i det andre svangerskapet... Man har jo saa mye aa henge seg opp med med jobb og barn og jeg nöt heller ikke det andre svangerskapet like mye (selv om jeg liker aa vaere gravid) med Adrià. Marcus ville gjerne bli baaret og jeg slet nok litt fysisk. Men saa var det godt aa ikke legge paa seg like mye... 18 kg förste gang og 13 kg andre gang. Helt perfekt. Og da var jo Adrià 4 kg..
Ha en fin ny uke og ta det med ro paa hjemmefronten... Mannen kan kanskje vaske litt mer enn deg disse dagene saa du slipper aa ha vondt. Eller som du sier, en hushjelp kan vaere godt aa ha:)
KLEM!

Anonym sa...

Hei Mona!:)
Du ser fantastisk ut, virkelig koslig å se deg med mage igjen!:)
Tenkte bare å nevne et tips i forhold til bekkenplager; gravidyoga! Jeg hadde noen plager og skaffet meg en DVD med gravidyoga. Behagelige øvelser som gjorde godt. Samtidig deilig å ha mulighet å gjøre det hjemme i stua!

Klem aan Lise:)

Anonym sa...

Jeg har hatt bekkenløsning siden jeg var 6 uker på vei, og for meg er bekkenbelte et must. Får kjøpt det på bandasjistforretninger og velutstyrte apotek (vi selger det hos oss iallefall). Ellers er det å gå med korte skritt og ikke sitte med bena i kors. Støvsuging og å ta ut/sette inn i oppvaskmaskin er det verste du kan gjøre. Jeg er stort sett lenka til sofaen nå dessverre, men er bare ni uker til termin nå :)
Kos deg videre!
klem fra Marianne i Larvik :)

mona sa...

Takk for tips! Gravidyoga-dvd er herved bestilt, og bekkenbelte skal vurderes :)
Huff, jeg har hørt det med at man ikke skal sitte med bena i kors før, men det er jo så vanskelig å huske på...
Marianne: god bedring til deg, godt du ikke har lenge igjen!!