mandag 24. januar 2011

Mmmmusli

Denne var så god at jeg syntes jeg måtte dele... Min kjære er jo som jeg har nevnt før veldig flink på kjøkkenet - til min store glede! Denne gangen har han prøvd seg på hjemmelaget musli, herlig, herlig!!

Oppskriften fant han her.
Og for de som ikke gidder å trykke seg videre, så legger jeg den også ved her inne. Dette blir en stor posjon. Vi lagde halvparten, og det er allerede spist opp:

Ta det du har av korn, nøtter og tørket frukt, det kan ikke bli mislykket. Vi bruker:

Det tørre:
300 g lettkokte havregryn (vanlige)

300 g store havregryn (pappaen til Daniel angret på at han ikke tok mer av de store)

100 g sesamfrø

100 g solsikkefrø

100 g linfrø

150 g havrekli

150 g walnøtter

2 ts vaniljesukker

1/2 ts salt


Det våte:
1 dl. mais eller rapsolje (eller en annen mild olje)

2 stoooore skjeer honning


Resten:
150 g Bananchips

250 g Rosiner

Sett ovnen på 175 grader.
Putt det tørre i en langpanne slik:


Så varmer du oljen og honningen litt i en gryte så honningen blir flytende. Ikke koke, da blir honningen til skum.
Hell blandingen over det tørre og rør godt sammen. Stek i 25 - 30 minutter. Røre godt om en tre-fire ganger i løpet av steketiden. Blandingen skal bli lett gylden. Ta den ut og la den stå til den er kald. Så putter du oppi bananchips og rosiner.

Rør rundt, og ha den i en passelig stor boks eller på et passelig stort glass. Vi brukte en kakeboks, men mor vurderer å kjøpe en fin krukke som kan stå på kjøkkenbenken ;)

2 kommentarer:

Størstepia sa...

Heisann!
DU fikk sikkert ikke sendt fordi det er .no på slutten, jeg slet i starten med å huske det jeg også, er liksom hotmail.com man husker:-)
Skriv en mail da vel:-)

Klem fra størstepia

Janet sa...

Mmm. Jeg har fått noe lignende selv, lurer på om det er den samme og den var fantastisk god! Kanskje jeg må snu meg rundt å handle inn?