søndag 12. desember 2010

Ballett og julebord

 I går var det altså klart for et av årets store høydepunkter - nemlig julebordet med russebiljentene. Vi trodde et øyeblikk at det var det tiende i rekken, men fant ut at vi ikke hadde julebord det første året etter videregående. Så da blir det tiårsjubileum til neste år :) Julebordet står som et viktig punkt hos alle jentene, og de færreste unnskyldninger er gode nok for å ikke komme.

Før julebordet dro vi imidlertid for å se en av jentene, Camilla, danse ballett. Hun har gjort noe så morsomt som å begynne å danse ballett i voksen alder. I går var det oppvisning, og alle trinn danset en dans hver. Alt fra de helt yngste, som surret rundt og var mest opptatt av alle som satt og så på, til de aller flinkeste som har danset i mange år. Salen var spekket av stolte foreldre, og noen stolte venninner. Camilla var selvfølgelig den flinkeste av de alle, men det synes kanskje alle foreldre om sine barn ;)

 Julebordet ble i år holdt hos Susanne, som nylig har flyttet inn i ny og superfin leilighet med sin kjære. Vi fikk servert nydelig sashimi til forrett, deilig kalkun til hovedrett og en himmelsk oreo-mousse til dessert.

Susanne hadde i år også laget en ny vri, hvor hun ga alle en "oppgave". Da hun delte ut oppgavene sa hun til hver enkelt at bare noen få av oss hadde fått oppgaver, sånn at vi ikke skulle være mistenksomme på at alle hadde oppgaver. Oppgavene var f.eks. -å skåle for alt -å telle alt på skala fra en til ti -å klage mest mulig over maten osv.
Min oppgave var å spise mest mulig av maten til personen til venstre for meg. Jeg klarte å spise av den fire ganger, og ble stoppet en gang da Elisabeth absolutt ikke skulle ha noe av at jeg skulle ta spinaten hennes. Selv om alle gjennomførte oppgavene sine med glans, så var det faktisk nesten ingen som hadde skjønt hva oppgavene til de enkelte var. Utrolig morsomt når man etterpå går igjennom hvilke oppgaver alle har hatt!! Jeg tror det er lenge siden jeg har ledd så mye...

 Vi hadde også i år den tradisjonelle pakkeleken - alle har med to gaver hver, til en verdi av 100,- per gave. Så triller vi terninger, og får velge en gave når vi får to like. Etter at alle gavene er tatt, spiller vi en ny runde på tid, hvor vi kan stjele gaver fra hverandre. Her er alle like ivrig, og det går av og til hardt for seg. Til slutt må de som har mer enn to pakker gi pakker til de som ikke har fått, sånn at alle sitter igjen med to pakker hver. Vi er så demokratiske at vi synes det er hyggelig at alle kan få to pakker ;)

Den morsomste gaven i år var det vel Elisabeth som fikk. Hun fikk en hjemmestrikket lue, med pinnene stående igjen på toppen. Camilla hadde nemlig ikke lært seg hvordan hun skulle avslutte...

Jeg tror kanskje at julebordet i år må ha vært et av de aller beste - men det er mye mulig at jeg sier det samme hvert år ;) Utrolig morsomt hadde vi det ihvertfall, og lattermusklene fikk trimmet seg skikkelig. Tusen takk for at dere er de aller beste jentene!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Nå har jeg ikke vært på bloggen din på evigheter, Mona. Men det var veldig hyggelig å stikke innom en tur nå, og selvopptatt som jeg er var det ekstra hyggelig å mimre tilbake til tidligere russebilsamlingser. Jøye meg så mye vi har kost oss opp igjennom, og så mye kos vi har å se fram til! Store klemmer fra Jannika