onsdag 10. februar 2016

Mer synsing om barnehager og sykdom..


Tusen takk for lykkeønskninger for at vi ikke skulle få omgangssyken i heimen her!! Heldigvis så har vi ikke fått noe oppkast i hus, men vi slapp visst ikke helt unna sykdom allikevel. Storesøster har vært hjemme fra barnehagen i et par dager, og hun må nok være hjemme på bursdagen sin som er i morgen også. Jaja, det er godt mormor er snill og passer jentene mens jeg er på jobb!

Jeg måtte google litt for å se på dette med utebarnehage og sykdom. Jeg hadde ikke tid til å gjøre noen ordentlig research, men jeg fant ihvertfall en del artikler hvor det var nevnt at det er godt dokumentert at det er mindre sykdom i utebarnehager. Og det høres jo naturlig ut når det er sånn at vi blir mer syke om vinteren fordi vi gjerne er tettere på hverandre inne. Men all forskning sier at det eneste som har god effekt for å motvirke sykdom er håndvask, så der gir jeg meg ikke altså! Haha :P

Her i huset hadde vi forferdelig mye sykdom det første barnehageåret til eldstemann. Han gikk i en barnehage med nesten bare ettåringer, og de smittet hverandre med alt som var. Jeg husker jeg talte 14 forskjellige infeksjoner den første høsten og vinteren, og jeg måtte spørre i bhg om han var mye mer syk enn alle de andre. Men til min store overaskelse så fikk jeg til svar at nesten alle hadde vært like mye syke, men det var noen ytterst få barn som hadde sluppet unna det meste. Så noen barn har tydeligvis flaks og har slimhinner som ikke trekker til seg virus og bakterier i like stor grad som andre. Selv var jeg en av de som aldri var syk som barn (bortsett fra omgangssyke som kom i ny og ne). Men så gikk jeg heller aldri i barnehage, så det kan selvsagt ha vært derfor.

Heldigvis så har ikke jentene vært like mye syk som det eldstemann var det første barnehageåret sitt, men de har jo hatt noen runder med sykdom de også. Jeg elsker jo egentlig denne småbarnstiden, men akkurat på det området så kjenner jeg at det kan være litt deilig at barna blir eldre og forhåpentligvis ikke drar med seg så mye virus hjem. En venninne av meg fortalte for litt siden at hun og kollegaene hennes hadde sittet og snakket om hvor lite sykefravær de hadde. De hadde visst konkludert med at det måtte være fordi det ikke var noen som hadde barnehagebarn lenger..

1 kommentar:

Anonym sa...

HURRAAAAAAAAA FOR VERDENS BESTE ADA!!!!! Skulle så gjerne ha spist kake og feiret sammen med dere. Pokkers at vi bor så langt unna.

Håper gaven har kommet.

Klemmer og hurrarop fra TanteHilde og Co