mandag 4. januar 2016

Verdens beste karamellpudding


Jeg delte oppskriften på hjemmelaget karamellpudding for noen år siden. Nå poster jeg oppskriften på nytt, siden den er så sykt god.. Vi hadde karamellpudding til dessert på nyttårsaften, og jeg tenkte som alltid at dette er f... meg noe av det beste som finnes i hele verden!! Jeg har egentlig aldri vært noen stor karamelluddingspiser, men den hjemmelagde varianten er det rett og slett umulig å ikke digge.

Her kommer oppskrift på verdens beste hjemmelagde karamellpudding (oppskriften hentet vi opprinnelig fra melk.no, men jeg tror ikke den ligger der nå lenger):

Ingredienser :
2 dl sukker
3 dl kremfløte
3 dl matfløte
3 dl helmelk
5 ss sukker
1 stk vaniljestang
7 stk egg

Fremgangsmåte:
Ha sukkeret i en 1 1/2 l eller 2 l form, og sett den på en middels varm kokeplate. Varm opp sukkeret samtidig som det ristes forsiktig i formen. Når sukkeret har begynt å karamellisere seg (blitt kastanjebrunt), røres det forsiktig i sukkermassen. Pass på at sukkeret ikke blir brent. Drei på formen slik at karamellen fordeler seg jevnt oppover kantene og i bunnen av formen, og sett formen til avkjøling.

Kok opp melk, fløte og sukker sammen med den delte vaniljestangen. Avkjøl blandingen litt og rør inn lett sammenvispede egg. Sil blandingen over i den avkjølte glaserte formen. La formen stå i 10 minutter før den settes i vannbad i ovnen (røren "setter" seg, slik at man hindrer luftbobler).

Stek karamellpuddingen ved 125 °C i vannbad i ca 2-3 timer. Mot slutten av steketiden kan du kjenne med baksiden av en fuktet skje om overflaten er fast. I så fall er puddingen ferdig.
Avkjøl i formen til neste dag. Løsne puddingen langs kanten av formen og hvelv den på et fat med kanter. Server puddingen med pisket kremfløte og NYT!

Man kan endre på sammensetningen av væsken (melk, fløte) ut i fra fyldigheten man ønsker på puddingen.



Ingen kommentarer: