onsdag 4. november 2015

Søsken som deler soverom


Jeg tenkte at jeg kunne dele noen av mine erfaringer med søsken som deler soverom. For vi har hatt så god erfaring med det at minstemor også har flyttet inn på rommet sammen med de to eldste. Så nå sover de søtt der inne alle tre. Herlig!!

Vi har alltid lagt ned litt arbeid for at barna skal være flinke til å legge seg, kanskje spesielt med førstemann da han var helt liten. Hvis det har vært perioder hvor de har tullet mye med leggingen, så har det hendt at vi har sittet der inne eller truet med (og gjennomført) at en må flytte ut derfra. Så stort sett så legger de seg uten noe problem. Vi leser gjerne litt sammen først, og så legges alle i hver sin seng før vi går ut derfra. Minstemor måtte vi alltid sitte inne hos helt til hun sov, men etter at hun fikk flytte inn til de andre så har hun også blitt flink til å legge seg. Så jeg tenker at det sikkert føles trygt og godt for de å være sammen.

Det er ikke plassmangel som gjorde at vi la barna på samme rom til å begynne med. Det var mest fordi vi ønsket å ha et eget lekerom og et eget kontor. Og så har vi et eget gjesterom i kjelleren, der er det uansett ikke aktuelt å ha barna sovende. Nå har vi også ryddet og ordnet i kjellerstua, sånn at barna kan leke der nede. Der har storebror også fått en egen "borg" med all legoen sin, mens jentene har fått en krok i en annen del av stua.

Etterhvert som barna blir eldre så regner vi med at de også ønsker seg eget rom. Da blir det nok lekerommet som må vike i første omgang. Dit inn skal storebror få flytte når han begynner å mase om å få eget rom (det er sikkert ikke så lenge til). Så får vi se hvor lenge jentene kan dele rom - jeg håper at de ihvertfall kan dele til de begge er i skolealder.

Som dere skjønner, så kan jeg virkelig anbefale å la barna dele rom dersom dere vurderer det. Jeg synes det er så utrolig koselig å se hvor fint de har det sammen, og jeg blir helt varm om hjertet når de ligger der og sover alle sammen..  

Ingen kommentarer: