lørdag 21. november 2015

Småbarnsmammaen


Jeg er en av de småbarnsmammaene som går og gruer meg til barna blir ungdommer. Man leser så mye skummelt om hvor mye fælt barna kan komme borti og hvor vanskelige de blir å ha med å gjøre. Jeg priser meg ofte lykkelig for at det fortsatt er en stund til vi har ungdommer i hus, selv om jeg er veldig klar over at tiden går så alt for fort.. 
I dag kom jeg tilfeldigvis over den artikkelen her. Hvor det er en storbarnsmamma som snakker om at hun ikke kjenner seg igjen i at alt er så vanskelig. Tvert i mot, så synes hun at det er en fin tid, og ungdommene hennes er snille og greie. Og så begynte jeg å tenke litt på hvordan det var før man fikk barn. Hvor mange ganger har man ikke hørt "bare vent..." etterfulgt av et eller annet om hvor mye verre livet blir når barnet kommer til verden. Eller "bare vent.." etterfulgt av hvor slitsomt det blir når barnet begynner å krype, eller for ikke å snakke om når barnet begynner å gå. Ja, og det er ihvertfall ille når barna begynner i barnehagen. Men husk å nyte tiden med barnehagebarn, for når man får skolebarn DA blir det virkelig slitsomt! Og hittil så synes jeg som oftest at disse tingene har vært overdrevet. 
Vi har kanskje vært heldige som har sluppet unna kolikk og fødselsdepresjoner. Og det er klart at perioder med lite søvn, mye sykdom osv. er slitsomt. Men alt i alt så synes jeg at det er mye mer koselig enn slitsomt med småbarn i hus. Så kanskje det er håp for at ungdomstiden også blir mer koselig enn slitsom?? Jeg skal ihvertfall prøve å slutte med å gå rundt og grue meg til en periode i livet som kanskje kan være vel så fin som småbarnstiden! Det er noe med å nyte den tiden man er i, i steden for å grue seg til hva som skal komme!

Ingen kommentarer: