onsdag 2. september 2015

En krone her og en krone der


Nå som jeg skal gå hjemme i ulønnet permisjon i et helt år, så må vi være ekstra bevisst på økonomien. Med kontantstøtten, betaling for en barnehageplass mindre, kun SFO om ettermiddagen tre dager i uka og noen ekstravakter i ny og ne, så kommer vi ikke så alt for galt ut av det. Men vi kan selvsagt ikke skeie ut med unødvendige innkjøp eller dyre ferier.
Vanligvis føler jeg at vi har forholdsvis romslig økonomi, selv om vi tjener helt gjennomsnittlig og har forholdsvis høy gjeld. Vi kan fint skeie ut med en ferietur i ny og ne, og har brukt en del penger på oppussing osv. Vi er imidlertid bevisst på hva vi bruker penger på i hverdagen, og bruker nok lite penger på klær, ting, hud-/hårprodukter osv. i forhold til mange andre. Vi bruker f.eks. maks 2000,- i året på frisør på hele familien, siden jeg klipper alle og går til frisøren 1-2 ganger i året selv. Jeg vil også anslå at jeg kjøper 90% av klær og utstyr til barna på salg (helst 50-70%), og min egen garderobe burde sikkert vært oppdatert oftere. Jeg kjøper sjelden sminke/pleieprodukter og er vel en gang i skuddåret hos noe slags hudpleier eller den type luksus. Samtidig så går jeg gjerne på cafè eller ut og spiser i ny og ne, og føler ikke at vi må tenke over om vi kan gjøre sånne ting. Ja, og når det kommer til mat, så har vi alltid MYE god mat her hjemme, og unner oss det vi har lyst på, samtidig som vi er bevisst på hva og hvor vi handler.

Det er nok jeg som er den største gjerrigknarken av oss, og samboren himler nok ofte med øynene av den kjedelige handlingen min på butikken. Jeg kjøper nemlig sjelden noe mer enn det vi trenger (+ litt sjokolade, hysj). Jeg har dessuten allergi mot å handle på bensinstasjon, hvor man vet at ting er MYE dyrere, og jeg blir irritert på meg selv hvis jeg glemte å fylle bensin på søndag kveld eller mandag formiddag og dermed må fylle bensin som koster 2 kr mer per liter mandag ettermiddag. Motsatt vei så kan jeg himle med øynene når han kjøper ting som jeg synes at er unødvendig, eller fyller skapene så mye at man ikke har oversikt over hva som er der inne. Alle de småtingene som man ikke tenker over blir jo til store summer i løpet av et år!

Nå har det seg sånn at jeg har fått med samboeren på et prosjekt (han var riktignok ikke like ivrig som meg). Vi har fått hver vår måned hvor kun den ene skal handle inn og planlegge middager osv, så skal vi se hvor billig vi klarer å leve. Jeg har vært så heldig å få den første måneden, september. Haha, vi tuller mye med at alle matskap kommer til å være helt tømt innen min måned er over. Men avtalen innebærer også at vi skal kunne kose oss, og spise sunn og god mat som man blir god og mett av. Så det går ikke an å leve på bare ris, sånn som jeg gjorde på det verste i studietiden. I dag måtte riktignok samboeren innom butikken, siden jeg ikke hadde fått med meg at vi var tom for egg. Han fikk streng beskjed om at han bare fikk lov til å kjøpe egg, men skeiet ut med en pose med gulrøtter i tillegg. Hoho - living on the edge...

Om det er interessant, så deler jeg gjerne resultatet av prosjektet vårt her inne :) 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Spennende prosjekt! Og sannelig koselig å vie all tid og oppmerksomhet til barna! Kan jeg stille et oppfølgingsspørsmål? Hvordan har du/dere tenkt på den pensjonsopptjeningen du taper? Skal dere veie opp for det på noen måte? Og hvor mye taper man ca på ett år? Takk for fin blogg. Synes du har en fin balanse her inne!

mona sa...

Takk for det! :)
Vi har ikke regnet på hvor mye pensjonspoeng jeg taper. Men vi sparer til pensjon, da ingen av oss vil ende opp med noen god pensjon uansett. Vi har bl.a. beholdt den gamle leiligheten vår, som vi leier ut slik at den betaler seg ned selv. Vi håper på å klare å beholde den, slik at dne kan være pensjonen vår i fremtiden :)

Hanna sa...

Det høres ut som oss, det, men jeg skal innrømme at når vi begge er i 100 % jobb er vi mye mer romslige med utgiftene enn vi har vært tidligere. Nå når vi skal få en til kan det bli opp til 8 måneder uten lønn etter permisjonen hvis vi ikke får barnehageplass, og da blir det knapt med penger. Med andremann gikk vi 6 mnd med bare én av oss i 100 % stilling, og da måtte vi knipe litt her og der, men det gikk jo :)

Synes det er flott hvis man kan ta seg litt ekstra tid hjemme med de små, de vokser få fort likevel :)

Nemo sa...

Veldig spennende prosjekt! Jeg lurer på om det kunne vært noe for oss også. I perioder er vi flinke og planlegger ukene, men altfor ofte blir det til at man tar dagens tur på butikken..