fredag 19. juni 2015

Om å lytte til kroppen...


Stort sett så har jeg greit med energi til å få gjort ganske mye i hverdagen. Men av og til så kommer det perioder hvor jeg føler meg mer sliten. Det er da det gjelder å lytte til kroppen.. Det er bare så utrolig vanskelig, når det så mye man har lyst til å gjøre. Døgnet har bare litt for få timer og uka har et par dager for lite!
Nå har jeg visst kommet i en sånn periode igjen. Eller, det vil si, perioden begynte da minstemor begynte å sove på natten. Plutselig lurer kroppen på hva dette med å sove noen timer i strekk er, og det vil visst kroppen gjerne ha mer av. Og så går jeg og tenker at "Bare jeg holder ut denne uka, så blir det rolig i neste uke!". Og så tenker jeg det samme uka etter, og det samme uka etter der igjen. Så plutselig så begynner man å miste matlysten, går rundt med hjertebank husker knapt hva man selv heter. I går sto jeg plutselig med bilen utenfor barnehagen da jeg skulle på trening, og lurte på hva i alle dager det var jeg skulle.. Man har bare så ufattelig lyst til å være superwomen og få med seg alt som skjer, men så ender man med å sitte med mørke ringer under øynene, rufsete hår (siden man ikke har tid til å gå til frisøren) og skjelvende hender i steden for.
Nå tenker jeg at bare jeg kommer halvveis ut i neste uke, så skal jeg slappe av og ta livet med ro. For neste onsdag så har jeg min siste arbeidsdag - hurra! Etter det skal jeg ta ut litt ferie og så tar jeg ut de siste ukene med permisjon med 100% uttak. Selv om det har gått fint å jobbe i permisjonstiden så må jeg innrømme at jeg gleder meg veldig til å ha et par måneder med helt fri.
Er det flere enn meg som sliter med å lytte til kroppen når kroppen sier "NEI!!!"?

3 kommentarer:

Mariann sa...

Hei Mona. Er på samme sted som deg om dagen. Har vært helt på felgen i flere uker egentlig, men har som vanlig kjørt på og håpet at det skulle gå over. Men igår når jeg skulle til PT-time funket ingenting, orket ikke varme opp engang. Heldigvis har jeg en allsidig PT som slo opp massasjebenken og ga meg en massasjetime istedet. Og det hjalp litt. Heldigvis bare 4 arbeidsdager til ferie og da tar jeg en uke alene mens K jobber og barna er i barnehagen. Og nå skal jeg legge meg og sove en time, sånn at jeg orker å dra i 40-årslag i kveld. Lykke til med formen og lyttingen til kroppen. Og god sommer. KLEM M

Lammelåret sa...

Du er definitivt ikke aleine om det iallfall, det er helt klart. Tror de fleste strekker seg lengre enn det som lurt er. Jeg gjør iallall det, selv om jeg også er "flink" til å ignorere støvklyser og fulle kjøkkenbenker.

Ønsker deg en god sommer og håper du rekker å nyte den i alt som skjer!

mona sa...

Takk det samme til dere to!! Godt å høre at man ikke er alene om det. Viktig å huske på å ta vare på seg selv, ja.
Håper dere får en strålende sommer!