fredag 5. juni 2015

Hverdagen som trebarnsmor


Flere har ytret ønske om at jeg kunne skrive litt mer om hverdagen vår. Jeg har tenkt at jeg bl.a. kunne oppsummere litt hva vi gjør i løpet av en uke. Men så er ukene våre så forskjellige og stort sett veldig tettpakket, så jeg tenker alltid at jeg heller skal ta en annen uke som er litt mer "vanlig". Men så kommer jo aldri de ukene. Det er visst stort sett alltid noe ekstra som skjer altså.

Omtrent hver morgen er som dette:
- Mellom kl 06 og 07 starter storebror dagen. Han kommer inn og lurer på om det er greit å stå opp, og går ut i stua eller på lekerommet for å spille ipad, bygge lego eller leke.
- Mellom kl 06.30 og 07.30 starter minstemor dagen. Hun får komme inn til meg hvor vi ammer og drar oss i sengen.
-07.00 Pappaen i huset drar på jobb
-Mellom kl 07 og 08 våkner treåringen. Hun kommer gjerne en tur innom meg og minstemor før hun tusler ut til storebror.
-Mellom 07.30 og 08 står minstemor og jeg opp.
-Jeg steller minstemor og tar meg en dusj
-De eldste får beskjed om å gå og kle på seg på badet mens jeg lager frokost. Treåringen ønsker noen ganger hjelp, og det hender at hun kler på seg før jeg går i dusjen.
-Ca kl 08.45 spiser vi felles frokost
-Etter frokost pusser barna tenner, vasker seg i ansiktet, børster håret og gjør seg klar for barnehagen (jeg hjelper til).
-Ca kl 09.30 er vi i barnehagen (noen dager før og sikkert litt for ofte litt senere).

Kveldsstellet:
Barna pleier å få kveldsmat ca kl 19.00 og er på vei i seng etter det. Hvis begge vi voksne er hjemme så pleier jeg å gi kveldsmat til minstemor, mens han gir kveldsmat til de to eldste. Så steller jeg enten bare minstemor eller alle tre, litt ettersom hvordan det passer seg. Etterpå er det stort sett han som leser for de største og legger de, mens jeg legger minste. Barna pleier heldigvis ikke å tulle så mye med leggingen, så når vi er ferdig med å lese så er det stort sett ikke så alt for lenge til de legger seg ned for å sove. Minstemor har også blitt flink til å legge seg nå, men vi må stort sett sitte der inne en halvtimes tid før hun sover.

Og så tenkte jeg at jeg skulle gjengi denne uken i sin helhet, men så snart jeg begynte på mandagen, så viste det seg at jeg allerede har glemt hva vi gjorde den dagen. Men her er ihvertfall det jeg husker:

Mandag: Mandager er stort sett jobbdag for meg (jeg jobber 30% i permisjonstiden). Denne mandagen avspaserte min kjære (og var syk), så jeg var så heldig at han leverte de eldste i barnehagen. Da fikk jeg en rolig morgen med minstemor frem til jeg logget meg på jobben på hjemmekontoret kl 10.00 og jobbet frem til kl 15.00. Da tok han seg også av minstemor den tiden hvor hun var våken. Jeg tipper at jeg dro og hentet de eldste i barnehagen i 15.30 tiden. Og siden pappaen i huset var hjemme, så slapp jeg å lage middag. Men hva som skjedde om ettermiddagen og kvelden det er visst visket ut av minnet mitt..

Tirsdag: På tirsdagen hadde vi en vanlig morgen her hjemme. Da jeg kom hjem etter å ha levert de eldste i barnehagen fikk jeg ryddet og vasket raskt over kjøkkenet, støvsuget litt og tatt det verste rotet her før det kom en bitteliten baby hit på nyfødtfotografering. Hun hadde sin aller første våkendag her, så vi brukte faktisk tre timer på å få henne til å sove og dermed litt over fire timer på fotoshooten. Puh.. Men vi fikk heldigvis mange fine bilder til slutt!
Da vi var ferdig med fotograferingen var det på tide å komme seg i barnehagen for å hente de to eldste, minstemor sov mesteparten av fotograferingen og var selvsagt med på slep ellers. Etterpå kjørte jeg ut for å handle på butikken og for å levere diverse rot fra kjelleren på innsamling til loppemarked. Vel tilbake var det klart for kveldsstell. Og det tok såpass lang tid at jeg måtte skifte til fotballtreningen mens jeg prøvde å få minstemor til å sove, og allikevel kom jeg så sent at jeg bare fikk med meg halve treningen. Jeg oppdaget forøvrig på treningen at jeg hadde kledd på meg t-skjorta på vranga..
Vel hjemme igjen var jeg så ivrig på å få sett på bildene fra fotoshooten, så jeg satt meg for å laste inn bildene og begynte å gå litt igjennom de før jeg hoppet i dusjen. Etter dusjen ble jeg sittende med redigering frem til vi la oss rundt midnatt.

Onsdag: På onsdag måtte min kjære ta hjemmekontor, siden det var sommerfest i barnehagen og vi om natten var litt usikker på om treåringen måtte holdes hjemme fra barnehagen eller ikke. Vi endte imidlertid med å sende henne i barnehagen allikevel, da formen hennes ble vurdert til å være bra nok. Onsdager er også arbeidsdag for meg, og jeg hadde et møte i nabokommunen hvor jeg jobber fra kl 12.30 til 15.45. Jeg jobbet hjemmefra før jeg dro på møtet. Minstemor lekte på gulvet her i starten, og i 12-tiden la jeg henne ut for å sove. Da fikk min kjære i oppdrag å få henne opp og gi henne mat før han tok henne med på sommerfesten i barnehagen. Selv rakk jeg ikke første forestilling i barnehagen, men jeg rakk akkurat den andre forestillingen kl 16.10.
Etter sommerfesten var det hjem for å spise kveldsmat og få barna i seng. Resten av kvelden brukte jeg på redigering av gårsdagens fotoshoot, blogging og tid på sosiale medier.

Torsdag: På torsdagen var det klart for førskoledag. Vi var igjen litt usikker på om treåringen var frisk nok for barnehagen, men hun ble vurdert til å akkurat være innafor. Pappaen i huset ville også være med på førskoledag, så vi kjørte herfra kl 08.30 hele gjengen. Første stopp var i barnehagen for å levere treåringen før vi fortsatte til skolen og en spennende førskoledag. Minstemor var selvsagt med. På skolen var vi til kl 12. Etterpå leverte vi førskolegutten i barnehagen før vi dro hjem for å legge minstemor for dagsoving mens både pappaen og jeg måtte jobbe. Kl 15.30 hentet jeg de eldste i barnehagen og kjørte de hjem før jeg kjørte til nabokommunen for å holde et innlegg for kommunens fastleger. Her fikk jeg middag, mens min kjære ordnet middag her hjemme med barna. Etter legemøtet rakk jeg hjem i tide for å begynne med kveldsmat og legging av barna. Og så snart barna var i seng var det klart for fotballtrening med påfølgende dusj. Resten av kvelden ble brukt på diverse sosiale medier, før vi var klare for sengen rundt midnatt.

Fredag: I dag hadde jeg plutselig ingen planer. Jeg vurderte å bruke dagen til å vaske hus, men fant ut at det var en bedre ide å invitere to barndomsvenninner hit på kaffe. Da datteren til den ene venninnen min var hjemme fra barnehagen, men så og si frisk, så fant vi ut at jeg også kunne holde treåringen hjemme sånn at de kunne få leke sammen. Så derfor leverte jeg bare storebror i barnehagen i dag, og dro hjem og gjorde klart for besøk. Besøket var så hyggelig at de ble her frem til det var på tide å hente storebror i barnehagen. Så da dro jeg direkte dit, før jeg lagde enkel tomatsuppe og serverte barna som ventemat. Pappaen i huset var hjemme fra jobb kl 17.30 og begynte straks å lage fredagspizza. Imens tok jeg minstemor i bæreselen og klipte gresset, mens barna lekte ute med noen nabobarn. Og så rakk vi jaggu en tur på lekeplassen også før det var klart for fredagspizza som kvelds.
Mens min kjære ryddet etter maten la jeg jentene. Og det tok såpass lang tid å legge minstemor at han måtte inn der en tur han også. Siden treåringen hadde fått kose seg litt her hjemme i dag, så hadde jeg lovet eldste at han skulle få være opp litt ekstra i dag og få et kakestykke.
Da barna endelig var i seng hoppet jeg i dusjen og vurderte om jeg skulle reise til Oslo for å treffe venninnegjengen som allerede var der og koste seg med vin og hyggelig selskap. Men etter noe vurdering i dusjen fant jeg ut at jeg heller skulle prøve å klippe tuppene på håret mitt selv, siden håret er helt krise nå og jeg aldri kommer meg til frisøren. Ja, og nå sitter jeg her i sofaen med mine sosiale medier. Hoho

Ja, og innimellom her så spiser jeg selvsagt regelmessig og ordner med minstemor med det som følger med av stell, bleieskift, mat, amming, osv. Og så vasker jeg stort sett en til to maskiner med klær om dagen, rydder, vasker doer og gulv osv. etter behov. De fleste dagene så går det stort sett i ett fra vi står opp til kvelden kommer og vi kan synke ned i sofaen.

I helgene så har vi oftest litt mindre program enn hva vi har i ukedagene. Denne helgen skal jeg ta noen familiebilder for en venninne og vi skal i en barnebursdag. Ellers så tror jeg ikke at vi har så mange planer. Hvor deilig er ikke det??

Ingen kommentarer: