søndag 19. april 2015

Når man snakker om sola..


Eller når man snakker om omgangssyken... Jeg begynte å lure på om vi skulle slippe unna omgangssyken denne vinteren. Men det var selvsagt for godt til å være sant. I går kveld badet barna og koste seg, og like etterpå var det en som begynte å klage over vondt i magen. I natt gikk det stort sett i ett med oppkast på den ene stakkaren. Resten av oss venter i spenning her for å se om vi har fått i oss dette vi også. Det er jo nesten umulig å holde smitten unna resten av familien når den først har kommet innenfor døra. Jeg er selvsagt veldig nøye med uren og ren sone, og det blir maaange runder med håndvask i løpet av en dag. Men det er ikke alltid like lett når barna kaster opp utover senger og når de begynner å bli i litt bedre form igjen så gårde jo rundt og tar på ting. De har selvsagt dusjet og vasket seg altså, men det kan sikkert tenkes at det er noen virus i munnen deres allikevel. Og vips så er de virusene på dørhåndtaket eller andre steder som vi andre tar på...

Jeg hører mange si at de gjerne skulle tatt over sykdommen for barna når de er syke. "Stakkars lille, jeg skulle ønske jeg kunne vært syk i steden for deg!!" Selv ville jeg ikke tatt over omgangssyken om jeg hadde mulighet. Haha, så isteden for å si at jeg skulle ønske jeg kunne vært syk i steden for dem så behandler jeg dem som om de har pesten selv. Kommer de for å sette seg ved bordet mens vi andre spiser så sier jeg noe sånn som; "Iiik, ikke ta på noe!!!" "Kanskje du bare skal gå og sette deg i sofaen i stua??" "Er du sikker på at du vil prøve å spise?" "Nei, nei, hold den bøtta unna oss andre!!!". Jaja, kanskje ikke så ille da. Eller, eh, jo, sannsynligvis ikke så langt ifra.

Nå går jeg selvsagt og kjenner på angsten. Hver gang jeg spiser så tenker jeg "Er det dette måltidet jeg skal få gleden av å kaste opp igjen??". "Skal vi virkelig ha nachos til middag i dag, tenk om vi kaster det opp etterpå og ødelegger det som er så digg!?". Og så går jeg rundt og tenker "shit, nå går jeg her og aner fred og ingen fare, om noen timer ligger jeg kanskje der og har det heeelt grusomt!". De som ikke kjenner seg igjen i sånne tanker kan ikke ha hatt omgangssyken ordentlig altså, for det er virkelig mye verre enn å føde!

Nei, nå får jeg komme meg i seng her. Så får vi se hva natten bringer... 

Ingen kommentarer: