fredag 10. oktober 2014

Sushifredag


På oppdrag for Godfisk.no har vi laget sushi her hjemme i dag. Vi er veldig glad i sushi, men har aldri prøvd å lage det selv siden vi har tenkt at det virker så vanskelig. Så da jeg fikk en forespørsel om å være med på "Sushifredag" tenkte jeg at det var et veldig fint spark bak til å prøve å lage dette hjemme for første gang.


Siden vi hadde besøk av tante Silja og Jørn her i dag, var jeg så heldig å få hjelp fra tante Silja til å lage maki. Det er jo det som virker mest avansert, så da var det kjekt å ha en her som hadde prøvd det før. Tante Silja og Jørn hadde dessverre ikke mulighet til å være til middag, så da ble det sushilunsj her før de reiste. De måtte jo få smake de også!!


Storebror i huset har spist litt sushi fra før, og synes at det er veldig godt. Så han ble veldig glad da jeg fortalte hva fredagsmiddagen i dag skulle være. Lillesøster er litt mer skeptisk. Men hun prøver seg litt allikevel, og synes at det er veldig gøy med spisepinnene.


Vi valgte å ta den helt ut, og lagde både maki, sushi og sashimi, med både laks, tunfisk, kongekrabbe og reker. Sashimi er jo veldig godt og lettvint, og det har vi også laget til forrett i ny og ne fra før.


Litt vanskelig var det å få risen pakket godt nok sammen under sushibitene, men jeg fikk det til etter litt prøving, og jeg trenger vel ikke å si høyt at jeg etterhvert brukte to spiseskjeer og lagde de på samme måte som jeg husker at mamma lagde hjemmelagde kjøttkaker.


Kort oppsummert, så smakte maten fortreffelig, og jeg er ganske så sikker på at dette ikke blir siste gangen vi disker opp med hjemmelaget sushi.


Jeg skal lage et eget innlegg om hva jeg handlet inn og favorittoppskriftene fra de tingene vi lagde. Det kommer om ikke lenge.

På søndag trekker jeg forøvrig to heldige vinnere av Lego-giveawayen. Så heng dere gjerne med, om dere ikke har gjort det enda. 

Ingen kommentarer: