torsdag 31. juli 2014

Statusrapport 38 + 5


Jeg tenkte at det var på tide å komme med en liten statusrapport;



Termin: 12 august 2014

På vei: 38 + 5 uker - ihvertfall ifølge terminkalkulatoren på nett


Igjen til termin: 12 dager


Kjønn: Det blir en overraskelse til fødselen


Utålmodig: Ikke i det hele tatt. Tiden går veeeeeldig fort..


Aktivitet innenifra: Veldig stille i perioder, og så kan det være skikkelig tivoli der inne en stund før det blir stille igjen. 


Bestemt navn: Nei - og vi føler vel egentlig ikke at vi er i nærheten heller..


Vektøkning: Har ikke veid meg på litt, men sist jeg veide meg var jeg vel 15 kg pluss. 


Vann i kroppen: Litt vann i kroppen, men kjenner at det er bedre i dag når det har vært litt kjøligere i været. 


Barnerom: Den lille skal få sove inne hos oss i starten, så får vi se hvordan vi fordeler barna på rom her etterhvert. Vi tenker vel kanskje at storebror kan få eget rom til skolestart, så kan den lille flytte inn til store(lille)søster. 


Utstyr: Vi har jo det meste fra før. Har kjøpt ny dyne til den lille, fått nytt hentesett av mormor og ellers må nok den lille nøye seg med arvet i starten ihvertfall. Har nok lyst til å kjøpe noe nytt til denne også, men det er jo ikke like lett når vi ikke vet kjønn enda. I går monterte jeg opp lekegrinda (veldig praktisk å la den lille sove der på dagtid når man har to eldre barn som  gjerne vil kose eller leke med den lille) og fant frem bagdelen til vogna. I dag har jeg funnet frem stellebordet, vasket understellet på vogna, og så har jeg vasket skinnet til vogna og trekket til vippestolen. Vurderer fortsatt å prøve å sy et babynest, men vi får se om jeg får ut fingeren eller ikke. 


Strekkmerker: Ja, jaggu har jeg ikke fått noen nye strekkmerker gitt. I det første svangerskapet fikk jeg ingen på magen, i det andre fikk jeg noen små, mens denne gangen har det plutselig dukket opp noen litt større noen på magen gitt. Hadde ikke trodd at jeg skulle få det denne gangen, og jeg innbiller meg at magen var større med førstemann ihvertfall. Jaja, ikke at det er noen krise. Men jeg håper ikke at det eksploderer med strekkmerker på magen om jeg blir gående i et par uker til. 


Melk i brystene: Nei, ikke som jeg har merket ihvertfall. 


Tanker om fødselen: Er veldig spent på om fødselen blir like grei som de forrige fødslene mine. Gleder meg egentlig mest til fødselen, selv om jeg gruer meg litt om jeg tenker på den helt siste delen av den. Lar stort sett være å tenke på akkurat den delen, og tenker at det er jo heldigvis bare for en veldig kort periode av livet. Vips så er det over, og man sitter forhåpentligvis der med verdens beste premie!!

Plager: Tja.. Jeg har følt meg utrolig slapp og sliten i det siste. Men i dag var det kjøligere vær, og det hjalp visst på formen. Jeg kan allikevel ikke holde på med ting for lenge før jeg må hvile meg. Og går jeg opp trappa eller prøver meg på å stå oppreist hvis jeg skal pusse tennene så får jeg melkesyre i hele kroppen. Ellers så er det veldig plagsomt at hendene mine dovner bort så snart jeg har de i feil stilling eller holder rundt noe. Og så verker de om natten nå, sånn at jeg sover dårlig. Og så er det jo slitsomt med den irriterende halsbrannen, og det hender fortsatt at jeg får kramper i leggene. Bekkenet mitt er fint så lenge jeg ikke bruker det feil, men jeg blir fort gåen og sliter med å snu meg i sengen eller å reise meg opp om jeg har sittet rolig en stund om jeg har gjort noe som jeg ikke burde. Men bortsett fra det så tror jeg ikke at jeg har så mange plager.  

Matkikk: Jeg har veldig lyst på noe søtt hele tiden. Og isbiter eller saftis, men det har kanskje mest med varmen å gjøre. 

Kynnere: Jeg innbiller meg at jeg hadde flere kynnere og mer nedpress på slutten med lillesøster enn hva jeg har nå. Men jeg kjenner jo at de blir kraftigere enn hva de var tidligere. 


Tungt: Ja!! 


Høygravid: Ganske så høygravid, ja...
 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Søstra mi har termin til søndag. Får dessverre ikke med meg fødselen da vi drar sørover imorra, men fikk sydd babynest til ho idag ��
Lykke til med fødselen ❤
Klæm fra Marianne

Ellinor sa...

Så fin mage du har :)
Og en kjekk oppdatering! Jeg har planer om å sy et sånt bilstolteppe med huller, siden bilstolposen vi har er lammeskinn i og kanskje litt varm i begynnelsen... meen får se hva det blir til hehe.
Kan jo skje når som helst for deg nå da! :) Spennende.

Mamma Marianne sa...

Moro å lese! Det er jo ikke lenge siden jeg var i samme situasjon, men allikavel føles det som en liten evighet siden. Og jeg slapp også strekkmerker første gangen, så ble litt overrasket da de plutselig kom nå andre gangen ;) Men men, ikke noe å gjøre med det :)

Lykke til med innspurten! :D