onsdag 11. juni 2014

Magemål


Er det ikke rart hvor mye oppmerksomhet man får når man er gravid?? Første gangen var jeg ikke forberedt på det, og forundret meg stadig over at "alle" plutselig snakket til meg og kommenterte magen. Det er vel litt sånn når man får hund, baby eller stor mage, så kommer man plutselig mer i kontakt med mennesker man ikke kjenner. Jeg synes stort sett bare at det er hyggelig jeg da.

Men det jeg synes er enda rarere er hvor mange forskjellige meninger det er på magemålet. Noen kommenterer at "Oi, nå er det ikke lenge igjen. For en mage!!" mens andre igjen sier "For en bitteliten mage du har, er det bare to måneder igjen??". I dag var det en som sa "Er det to måneder igjen, det ser ikke sånn ut!". Da ante jeg jo ikke om han mente at det så ut som om jeg var fødeklar eller om han mente at det så ut som om jeg nettopp hadde blitt gravid..
Jeg regner med at det kommer litt an på hvem man har å sammenligne med? Altså sammenligner man meg med en man kjenner som hadde gigantisk mage, så er min selvsagt bitteliten i forhold. Mens hvis man sammenligner meg med noen som får veldig lite synlig mage, så har jeg veldig struttemage og den kan dermed virke veldig stor.
Min mage har nemlig alltid vært høy og struttende. De aller fleste sier at jeg har typist guttemage. Men det sa de også når jeg ventet lillesøster. Det kommer jo litt an på hva jeg har på meg om den kommer veldig frem eller ikke, men til tider kan det rett og slett se ut som at jeg har puttet en stor ball på innsiden av genseren.

Jaja, uansett om magen er stor eller liten, så føler jeg meg som en hval når jeg skal snu meg i sengen om dagen. Snakk om prosjekt! Og verre skal det bli...

4 kommentarer:

Marianne sa...

Dette kjenner jeg meg veldig godt igjen i ;-) 3 uker til termin her. Blir veldig overrasket over at så mange har hatt meninger om magemålet! Har fått høre gjennom hele svangerskapet at jeg er veldig stor, og kommentarer som "det er vel ikke to" har jeg hørt x antall ganger. Mens venninner av meg som selv har vært gravide for ikke lenge siden, synes jeg er helt normal. Synes det er litt rart at folk har så mye meninger om det jeg, og føler jeg må forklare at det er min andre graviditet, at det kun er en der inne osv. Det å sove er ikke bare bare nei. Våkner hele tiden grunnet vanskelighetene med å finne en god stilling. Det er faktisk mest slitsomt for min del om dagen.

mona sa...

Haha, ja den har jeg fått mange ganger også! "Sikker på at det ikke er to??". Og så kommer nestemann og sier, "Herlighet for en liten mage du har!". Lykke til med innspurten og fødselen til deg!!

Mamma Marianne sa...

Haha, kjenner meg veldig godt igjen! Noen lurer på om jeg venter tvillinger, mens andre synes ikke jeg er spesielt stor. Merkelig altså :)

Må bare si at jeg ikke har sett bloggen din før, men liker den veldig godt. Kommer til å følge med :) Er det lenge til du har termin? Her er jeg 6 dager på overtid med en liten gutt :)

mona sa...

Takk for hyggelig hilsen :)
Jeg har termin 12 august. Så fortsatt litt tid igjen, selv om tiden går fort. Lykke til med innspurten hos deg! Krysser fingrene for at han kommer snart!