tirsdag 1. april 2014

Skiweekend med barn


Som nevnt, så var vi i Trysil i helgen. Vi var så heldige å få en tur til Radisson Blu, Trysil. Et fantastisk fint ski-inn og ski-ut hotell som er perfekt for en barnefamilie.

Vi ankom til middag på fredagen, og rakk også en tur i bassenget før leggetid. På lørdagen var det tidlig oppmøte til frokost, før det bar opp til skiutleien og ut i bakken. Barnebakken ligger rett på utsiden av hotellet, så det var bare å spenne på seg skiene så snart man kom ut døren, og sette utfor. Her var det både rullebånd og koppheis for de minste, og en koppheis-karusell som de små kunne øve på. Det var nesten helt flate bakker for nybegynnerne, og bakker som bydde på større utfordringer til de som hadde litt mer erfaring, til og med en egen eventyrskog kunne man kjøre igjennom om man ville.

Barna her i huset hadde aldri hatt slalomski på bena, så vi var veldig spent på hvordan de ville like det. Vi var nok litt dumme som satt på barna ski så snart vi gikk ut fra skiutleien, for det var litt kronglete å komme seg ned til hotellet igjen med alt utstyret og barna på slep på glatte ski. Så da vi kom til bakken var lillesøster lei og ville ikke ha på seg ski mer (hun hadde riktignok sovet veldig lite den natten pga. en liten forkjølelse, og var ikke i det beste humøret sånn generelt sett heller). Storebror syntes imidlertid at det var gøy, så vi sto noen turer mens far og datter holdt seg i solveggen nederst i bakken.


Etterpå bar det inn til lunsj før vi hev oss ut i bassenget igjen. Basseng er alltid en slager her i huset, og selv lillesøster som var trøtt og ikke helt i toppform var storfornøyd.


I bassengområdet har de også en "Flowrider", som vi fikk teste ut. Den må man booke tid for å få bruke, og anbefalt aldersgrense er fra 6 år og oppover. Dessverre så passet det seg ikke helt med min voksende mage, og instruktøren syntes det var best om jeg sto over. Dette er jo noe som jeg garantert hadde digget, så jeg må innrømme at jeg var litt misunnelig på de som fikk prøve!!


Storebror i huset fikk tilbudet om å prøve (selv om han er litt yngre enn anbefalt aldersgrense), men han hadde mer lyst til å hoppe ut i bassenget igjen.


Før vi badet var vi forresten på allsang med Valle ute i bakken. Barna fulgte ivrig med, og det ble raskt god stemning i bakken. Valle dukket også opp inne på hotellet innimellom - til stor jubel fra barna! Barna her i huset snakker masse om Valle, så han har tydeligvis gjort inntrykk.


På lørdag kveld var det klart for bowling og middag. Jeg må innrømme at bowlingen føltes litt stressende med en toåring som ville gå rundt og bære på bowlingkulene hele tiden. Hun instisterte også på å ha på seg bowlingsko, selv om den minste størrelsen var 28 :P Men hadde minstemann vært ett år eller to eldre, så er jeg sikker på at bowlingen hadde vært stor suksess! Storebror syntes ihvertfall at det var veldig gøy, og det gjorde foreldrene også!


På hotellet var det også et lekerom, som barna våre mer enn gjerne brukte litt tid på. Perfekt om mor og far ønsker å senke skuldrene litt. Lekerommet kunne ses fra cafeèn ved resepsjonen, så man kunne lett sette seg der litt mens barna fikk leke for seg selv. Utenfor bowlingen var det også et spillrom hvor barna også fant seg raskt til rette.


Alt i alt så må jeg si at jeg kunne ikke sett for meg et bedre sted å reise på skiferie med barna. Utrolig deilig at man kan variere aktivitetene litt etter hva barna og de voksne har lyst til.

Lillesøster sto forøvrig et par turer ned bakken sammen meg på søndagen. Mens storebror og jeg fikk mange fine turer, hvor storebror både sto sammen meg og fikk prøvd seg litt alene. Jeg tror vi må få til en lignende tur til neste år. Da tror jeg vi skal sende barna på skiskole isåfall, så kan mor og far (eh, hvis jeg får han med meg ut i bakken) få boltre seg litt i bakken på egenhånd også!

Tusen takk til Skistar og Radisson Blu for en fantastisk fin helg, og tusen takk til Reismedbarn.no, mammadamen og mammanett.no for hyggelig selskap!!

Ingen kommentarer: