mandag 28. april 2014

Late dager


Grunnen til at jeg har late dager her hjemme om dagen er at bekkenet slo meg ut etter påsken. Jeg har mest vondt i overgangen mellom rygg/bekken. Etter påsken gjorde det vondt så snart jeg bevegde meg, og jeg følte meg som en 100 år gammel dame når jeg skulle reise meg opp og gå noe sted. Men nå når jeg tar det med ro er jeg heldigvis mye bedre, og mest plaget hvis jeg bøyer meg fremover. De tingene som er verst for mitt bekken er f.eks. om jeg skal bøye meg frem og hjelpe en pasient med å ta på trange strømper, om jeg må løfte lillesøster inn i sengen, støvsuging og andre aktiviteter hvor jeg må bøye meg litt fremover og bruke litt kraft.
Planen er at jeg skal gå hjemme denne uken, og så jobbe fullt igjen fra neste mandag med litt bedre tilrettelegging. Jeg har også begynt å tenke mer på trening for å holde bekkenet i sjakk, og har fått henvisning til bassengtrening - som jeg også var på da jeg gikk gravid med lillesøster. Da jeg gikk gravid med lillesøster kjøpte jeg også en sånn dvd med yoga for gravide. Men den var veeldig nybegynner, og alt for kjedelig for meg, så den gidder jeg ikke å finne frem igjen.

Her om dagen gjorde jeg et forsøk på den nye sykkelen som jeg fikk til bursdagen min. For mine bekkenplager virket det helt ypperlig med sykling, så det skal jeg nok prøve meg mer på! Det negative med sykling er at armene mine dovner bort hele tiden og at det var litt ubehagelig i magen i oppoverbakkene. Men så lenge jeg ikke tar for hardt i satser jeg på at litt sykling et par ganger i uken skal hjelpe bekkenet til å holde seg stabilt.

Er det noen andre som har funnet noen gode treningsformer når de har slitt med bekkenløsning kanskje?


Jaja, nok om det. Det fine med å gå hjemme nå er jo det fantastiske været vi har hatt de siste dagene, så utrolig deilig!! Og det negative med det fine været er selvsagt at man ser så godt hvor skitne vinduene og resten av huset egentlig er, og så har man ikke kropp til å gjøre noe med det...

1 kommentar:

Pepperkakefjellet sa...

Eg gjekk til manuell terapeut i graviditet nr.2. Det hjalp meg noko enormt, og saman med tilrettelegging på jobb var det ein god mestring ut graviditeten. Der fikk eg også øvelser som var gode. Snakk med legen din, så får du henvisning - og da er det å rekne som ein del av graviditetsoppfølginga. :)