mandag 3. mars 2014

Redebygging


Ja, nå har jeg vel ikke akkurat begynt med redebygging enda. Jeg føler jo ikke at jeg er så veldig langt på vei, selv om jeg nærmer meg halvveis med stormskritt. Men jeg har altså begynt å tenke litt på hvordan ting blir med barn nr. tre i huset.
Vi har det aller meste av utstyr, så det er fint lite vi trenger å kjøpe inn. Vi har både vogn, bilstol, vugge, sprinkelseng, vippestol, stellebord, sengetøy og diverse klær og annet småutstyr. Den lille skal nok få noen nye klær, men jeg tenker at den fint kan arve litt etter de andre også. Blir det en jente så har vi ihvertfall masse fint den kan arve, mens om det blir en gutt så er det nok litt mer som trengs å kjøpes nytt. Ny sovepose til å ha i vognen trenger vi da, men det har jeg gitt beskjed til mormor om at de kan få kjøpe i barselgave om de vil ;)


Men så er det noen ting som jeg nå tenker på, som jeg ikke vurderte før de andre kom til verden. Det som har tatt helt av nå er jo disse babynestene. De er jo utrolig søte, og så skal de jo få babyen til å føle seg tryggere sånn at de roer seg lettere. Er det noen som har erfaring med de kanskje?? De fås kjøpt i alle mulige farger og varianter, både hjemmesydde og fra butikk. Diverse oppskrifter ligger også ute, sånn at man kan sy selv. Google bare babynest og oppskrift (Bildet har jeg vært så freidig å låne fra ei som kaller seg for hjertenest på instagram. Hun syr nydelige babynest på bestilling).

Storebror her i huset var stort sett alltid fornøyd, og han lå og sov over alt. Så kom lillesøster som ofte var misfornøyd og som helst bare ville sove oppå mammaen sin. Derfor tenkte jeg å være litt mer forberedt denne gangen, i tilfelle tredjemann blir lik som andremann. Det er jo ikke så lett med en baby som bare vil sove oppå deg når man har to fra før som krever oppmerksomhet. Om det kan hjelpe med noen enkle hjelpemidler, så er det jo verdt forsøket!?


Og hva med å pakke inn barnet sånn som dette?? Det er jo veldig vanlig i mange andre deler av verden. Kanskje det er lettere å legge barnet fra seg når det først sover om det ligger godt innpakket?? Bildet lånte jeg forøvrig herfra. Googler man swaddle, så ligger det mange fine oppskrifter på hvordan man kan pakke inn barna. Men det er viktig at man ikke pakker de inn for stramt, og så skal man helst holde litt oppsyn med de, siden de ikke er så frie til å bevege seg hvis det skulle være noe. 

Ingen kommentarer: