søndag 2. februar 2014

Kjøpestopp?


Jeg leser med stor interesse om alle som har prøvd ett år med kjøpestopp. Altså, at man ikke skal kjøpe noen nye ting på ett helt år (jeg regner med at man kan kjøpe litt klær til barna når de vokser ut av ting). Selv er vi forholdsvis vanlige når det kommer til innkjøp. Vi kjøper stadig noe nytt, enten brukt eller helt nytt. Det er alltid noe å ønske seg! Samtidig så føler jeg ikke at vi tar helt av, og jeg vet om mange venninner som handler mer av både klær, sminke, ting og tang enn det vi gjør. Jeg er f.eks. ikke så flink til å kjøpe klær til meg selv, så der bruker jeg nok mindre penger enn mange andre på min alder. Jeg føler heller ikke at vi kjøper så mye leker til barna, og det er ikke ofte vi kjøper noe utenom jul og bursdag.


Men når jeg ser meg rundt i huset her, så lurer jeg på om vi virkelig er så flinke til å ikke kjøpe så mye greier som vi egentlig tror. Huset er jo fullt av ting! Jeg blir nesten kvalm av å se alt vi har liggende og slenge i kjelleren, og lekerommet til barna kommer man snart ikke inn på. Det handler sikkert mye om at jeg sliter med å kaste ting også, så da har det jo blitt noen år å samle på.. Jeg har jo en hel bod full av ting som jeg har tenkt til å selge på garasjesalg her, men jeg tror jeg må innse at det ikke kommer til å skje. Det er sikkert like greit å få levert det til et loppemarked så fort som mulig!


Jeg har prøvd å få med min kjære på å innføre kjøpestopp her for i år, men han er skeptisk til om det går. Og jeg må innrømme at jeg er skeptisk selv også.. Det er jo alltid noe man trenger! Jeg trenger f.eks. en ny fotoveske, og det hadde vært kjekt med et nytt objektiv og noe annet utstyr til fotograferingen min. Og til huset er det jo stadig noe nytt man ønsker seg; jeg ønsker meg f.eks. en ny sofa. Ja, eller forresten så ønsker jeg meg to nye sofaer, siden jeg har funnet ut at jeg ønsker meg en liten sofa til å ha foran tvèn også. Ja, og så ønsker jeg meg en stor kommode til å ha nedenfor kjellertrappa. Man får jo aldri nok lagringsplass! Hvor skal man ellers gjøre av alle tingene som ligger og slenger... Ja, jeg kunne sikkert skrevet en lang liste over ting jeg ønsker meg, som jeg selvsagt ikke MÅ ha. Vi klarer oss jo veldig fint med det vi har også!
Huff, jeg kjenner egentlig at jeg blir kvalm av å tenke på det forbrukersamfunnet vi lever i. Men så er det jo sååå fristende at det finnes så mye fint!

Bildene har jeg forøvrig lånt på fotobag.no, skeidar.no og ikea.no

1 kommentar:

Kirsti sa...

Vi har ikke vurdert kjøpestopp fordi jeg tror vi like gjerne kan bli bevisste på hva vi handler og når.De som er hardbarka kjøpestoppere handler heller ikke inn til banra om ikke det er helt krise. Det er jo mye å arve eller få på feks finn.no... Vi kommer til å trenge endel ting i år, men det er langt fra alt vi MÅ ha. Er alle litt mer bevisste kommer vi langt på vei tror jeg :)