torsdag 19. desember 2013

Verdens beste horn


Disse hornene har jeg delt oppskriften på her før. Det er seriøst verdens beste horn, og så er de halvgrove og dermed ikke så usunne heller.

I morgen skal vi ha feller julelunsj på jobb, så da måtte mannen til pers med èn arm. Det gikk strålende, og nå er fryseren full av deilige horn! Er ikke jeg heldig??

Mange har spurt hva som er hemmeligheten bak hornene. Min kjære klarer nemlig alltid å få de så saftige og luftige og fine. Så her kommer noen supertips til gjærbaksten:

1: Pass på at ikke deigen blir for kompakt, den skal bare akkurat slippe bollen.

2: Elt deigen i 6-7 min

3: Hev de gjerne litt lengre enn anbefalt - gjerne 5-10 min ekstra på hver heving.  Men ikke for lenge heller, for da kan de bli så store at de faller sammen. Min kjære hever de på kjøkkenbenken med en kjøkkenhånduk og plastposer over.

4: Min kjære lager de alltid litt større enn hva oppskriften sier. Altså i steden for å lage 32 horn som oppskriften sier her, så lager han 24 horn. Det gjør han visst alltid når han lager gjærbakst - og han er også kjent for å lage verdens beste kanelboller!

5: Bruk helst fersk gjær.

Da burde alt ligge til rette for å få deilig gjærbakst til julen! Suppler gjerne om du har andre tips :) Lykke til!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lagde disse i kveld. Såååå fantastisk gode! Jeg har aldri laget så gode rundstykker -følgte oppskriften slavisk ;)
Takk!! Disse blir notert i oppskrifts-boka mi. God jul til deg og dine.

Anonym sa...

Hei :-)
Fin blogg du har, følger deg daglig.
Bakte disse nå i kveld, helt nydelig oppskrift! ..også så lett deig å jobbe med, gikk fort:-D i morgen blir denne oppskriften prøvd glutenfri, håper på like godt resultat:-)
Ha en riktig god jul!
Hilsen fra Tromsø.