mandag 16. desember 2013

Ernæring til søte små


Jeg hadde vel ikke trodd det om meg selv for ti år siden, men ernæring er et tema vi brenne for her i heimen. Fra før eldstemann ble født var vi enige om at vi ville strebe etter å gi et mest mulig variert og sunt kosthold, og prøve å unngå sukker og godteri så lenge som mulig.

I mine øyne er et dårlig kosthold en av de største bjørnetjenestene man kan gi barna sine. Med alle livsstilssykdommene som øker for hvert år som går er dette et tema som det er viktig å sette fokus på. Og da tenker jeg ikke nødvendigvis bare på overvekt, selv om dette selvsagt kan være en synlig konsekvens som ofte fører med seg en del tilleggsdiagnoser. Noen kan jo være overvektige uten at de er veldig usunne av den grunn, mens andre kan dytte i seg hva de vil uten å legge på seg i det hele tatt, og dermed øke sjansene sine for å få hjerte- og karlidelser osv, osv.
Jeg tenker at det umulig kan være bra enten man er slank eller overvektig å dytte i seg mengder med sukker, palmeolje og industrifremstilt mat. Jeg synes også at det er et paradoks at mange voksne er veldig nøye med hva de putter i munnen sin selv, og så tror man at barna kan spise hva som helst siden de er så aktive og har høy forbrenning..
Barna, som er i konstant vekst og utvikling, er jo de som aller mest trenger et variert og sunt kosthold! Det er jo ikke sånn at man plutselig får livsstilssykdommer i 40-50 årene og at det kun er kostholdet i den perioden som har noe å si. Disse tingene bygges opp over tid. Dessuten er det viktig å få gode vaner tidlig, sånn at man slipper å legge om hele livet sitt den dagen man oppdager at man er på vei til å utvikle diabetes type 2. Det er jo mye vanskeligere å legge om en livsstil man har hatt i åresvis enn å forebygge fra barna er helt små!

Når barna er små har man stort sett fullstendig oversikt og kontroll over hva de får i seg. Man kan selvsagt ikke tvinge de til å spise noe de ikke vil ha, men så lenge man tilbyr variert og sunn mat så spiser de jo nettopp det. Og de overlever fint å spise lite til ett og annet måltid, om det ikke er noe som faller i smak. Da kan de spise litt ekstra til neste måltid. Det finnes selvsagt barn som har problemer med å spise, men de færreste barn vil sulte seg fordi de ikke får pølse til middag.
Når det gjelder sukker, så er det tillært at man skal ha alt så søtt. Når barna ikke har vent seg til at alt skal være søtt, så godtar de det uten å tenke over det. Det er jo det samme med oss, om vi bare spiser søtt så MÅ vi ha det søtt. Venner vi oss gradvis av med det søte, så forsvinner behovet. Venner man seg til å drikke kaffe eller te uten sukker, så synes man jo at det er kjempegodt! Så hva er vitsen med å venne barna til at alt skal være så søtt??

Jeg har som dere skjønner mange tanker rundt temaet. Jeg har lenge tenkt på å ta for meg forskjellige temaer innen ernæring til barn, men tiden strekker liksom ikke til. Men nå tenker jeg at jeg ihvertfall har sådd frøet, så får vi se om jeg får ut fingeren om ikke alt for lenge.
Og jeg sier ikke at barna ikke skal få kose seg. Det er MYE sunn mat barna kan kose seg med. Og jeg er ikke for at barna skal sitte i barnebursdag og ikke få lov til å spise det de andre barna får. Ihvertfall ikke når de har blitt så store at de har fått smaken på hva godteri og kaker er for noe. Så lenge de ikke vet hva det er, så vet de jo heller ikke hva de går glipp av. Da er de veldig fornøyd med å så noe annet servert, f.eks. smoothie eller frukt.

Lillesøster her i huset har såvidt begynt å få smake litt godsaker nå. Er vi et sted det blir servert kaker, prøver jeg å få tak i en rosinbolle til henne. Og sjokolade fikk hun servert for første gang i barnehagen her for litt siden, så nå kan hun nok ikke være i bursdag uten å få det heller. Etterhvert som de blir større må man selvsagt slippe litt opp, og la de få spise mer av det usunne. Sånn er tross alt samfunnet vårt, godsaker blir servert over alt. Også derfor tenker jeg at det er ekstra viktig at man spiser lite godsaker hjemme, siden man får i seg så mye usunt over alt ellers. To be continued...


2 kommentarer:

Pepperkakefjellet sa...

Heilt enig! Kosthold er kjempeviktig! Akkurat som at barna må få utvikle smakssansen sin ved å prøve ut nye ting - igjen og igjen. Hos oss er dessert mango, smoothie eller minigulerøtter; ungane elsker det, og det er jo søtt nok! No i jula blir det julekaker over ein lav sko, men det er også heilt greit. Januar kjem fort nok, og da er kakeboksane tomme! ;) Ha ein riktig fin dag Mona!:)

Anonym sa...

Jeg er HELT enig med deg. Det er kjempeviktig at barna lærer at kostholdet skal være med å styrke kroppen. Det er jo en av de viktige byggesteinene vi kan gi barna. Synes det er veldig bra at barna lærer seg at vi ikke alltid trenger noe godt for å kose oss også. Synes mat og godis i altfor stor grad brukes som kos/trøst/premie. Dessuten har jeg stor tro på at ungene som har vokst opp med et variert kosthold bestående av for det meste sunn mat, som er hjemmelaget med rene råvarer, får med seg veldig viktige vaner til de blir store. Kunnskap om mat og hva maten gjør med kroppen vår er det langt fra alle voksne som har heller. Jeg blir av og til skremt når jeg ser hva mange mener er relativt sunn mat. Veldig bra du setter fokus på dette!