onsdag 9. oktober 2013

Barn og søvn


Husker dere jeg skrev om at denne jenta her sov lite da hun var baby? Jeg kom til å tenke på at jeg har vel ikke skrevet noe mer om temaet på snart ett år. Som en liten oppfrisking kan jeg nevne at vi den første tiden strevde mye med å få henne til å sove, både om dagen og om natten. Ofte kunne hun sove 2 x 20 minutter i løpet av hele dagen, og om natten våknet hun ofte og holdt det gående lenge. I perioder kunne jeg trille i evigheter før hun sovnet, og hvis jeg stoppet vognen eller det kom en uforutsett høy lyd var hun lys våken igjen.

Men plutselig, rundt åtte måneders alder, så snudde det. Plutselig kunne hun sove i tre timer i strekk på dagen, og nattesøvnen ble også bedre og bedre. Jeg håper ikke at jeg jinkser noe nå, men nå sover hun nesten alltid natten igjennom. Altså fra rundt kl 20 til rundt kl 06. Og det har hun igrunn gjort lenge. På dagtid må vi vekke henne etter ca en times lur, hvis vi vil at hun skal sovne i passelig tid på kvelden. Hvis vi ikke vekker henne kan hun gjerne sove i tre timer. Dessuten sover hun stort sett så godt at jeg f.eks. kan skifte bleie på henne før jeg legger meg, uten at hun våkner. Da hun var helt liten våknet hun bare pappaen og jeg hvisket i rommet ved siden av..

Så til dere som sliter med babyer som ikke vil sove; tiden flyyyyr - vips, så har dere større barn som sover mye bedre!! Hold ut!

Ingen kommentarer: