fredag 27. september 2013

Lykke


Her i huset har vi fulgt med på programmet om lykke, som går på NRK (selv om jeg må innrømme at det var kjedeligere enn jeg hadde håpet). Selv er jeg så heldig at jeg er født med et gen som gjør at jeg stort sett er fornøyd, og ser lyst på livet. I tillegg så tror jeg nok at jobben min som sykepleier gjør at jeg blir veldig påminnet hvor sårbart livet er, og at man ikke kan ta noe for gitt. Det er faktisk ikke noen selvfølge at vi alle er her i morgen, at vi fortsatt er friske og raske eller at det ikke skjer noe med noen vi er glad i. Før eller siden havner vi der alle sammen! Og frem til det tenker jeg at man må nyte dagene og sette pris på de menneskene som man har rundt seg.

Her om dagen snakket jeg med en pasient som nærmer seg 100 år. Jeg synes det er utrolig spennende å høre om hvordan hverdagen var da dagens gamle vokste opp. Tenk for en fantastisk utvikling de har vært med på i løpet av livet!! Denne damen som jeg snakket med vokste opp på en gård. Der ble de satt i arbeid så snart de var gamle nok til å hjelpe til. De hadde ikke tv eller radio, og det hadde de uansett ikke tid til. Dagen gikk i ett fra tidlig om morgenen; hente vann i brønnen, mate og stelle dyrene, sette poteter, luke, kvesse redskaper osv. osv. Og da kvelden kom var de så slitne at det bare var å komme seg i seng. Ikke kunne hun huske at de var på dans eller annet moro under ungdomstiden, det hadde de hverken tid eller overskudd til. Men allikevel så syntes de at de hadde det fint! De hadde mat å spise hver dag, og de hadde hverandre. Herlighet, jeg blir så fascinert av å tenke på at det faktisk ikke er så lenge siden hverdagen var en HELT annen her i landet. Tenk hvor fantastisk heldige vi er som vokser opp i dag!!

Og husk at lykke ikke er et sted man higer etter å komme til, det er små glimt av glede som dukker opp underveis. Det er ingen som har alt de ønsker seg, og det er heller ingen som føler lykke hele tiden. Men de aller fleste opplever forhåpentligvis glimt av lykke regelmessig. Det er disse glimtene man må prøve å suge til seg. Tenk så kjedelig om man sitter der som 90´åring, og føler at livet har rast fra en uten at man har tenkt på å glede seg over alt det som er fint!!

Her gleder jeg meg over at jeg har frihelg igjen, og kan være sammen med familien. Det er noe helt spesielt med frihelg når man er tilbake i jobb! God helg ønskes herfra :)

2 kommentarer:

Karianne sa...

Hei mamma Mona.For et herlig innlegg-akkurat som jeg skulle ha skrevet det selv.Jeg er fast leser av bloggen din,og den er bare så fin.Har to barn,gutt og jente på akkurat samme alder.Har du gjort deg noen tanker om flere barn etterhvert,eller blir det med de fine to?Ha en super fri helg.Klem fra Karianne

mona sa...

Hei Karianne! Tusen takk for hyggelig hilsen :) Selv kunne jeg gjerne ha tenkt meg en liten til, men min kjære (som er 12 år eldre enn meg) synes det er fint med to, og føler nok at han begynner å bli for gammel for å få flere barn. Så vi får se hva vi ender med, man må jo uansett være to om det ;) Fortsatt god helg til deg og dine!!