mandag 7. januar 2013

Ferien - Egypt

Jeg har jo lenge lovet at jeg skulle skrive litt om ferien vår i Egypt. Dagene flyr avgårde, så jeg har bare ikke kommet så langt. Vi reiste jo på ferie i slutten av november. En perfekt tid på året å reise bort for å få litt sol og varme (hvis man ser bort ifra at det tydeligvis er høysesong for hobbyfotografer).
Vi reiste med Apollo til et hotell som heter Royal Albatros Moderna i Sharm el Sheikh. Et 4+ hotell med store og fine bassengområder, strand og seks forskjellige buffet restauranter som alle hørte med under "all inclusive".

Vi hadde på forhånd bestemt oss for å holde oss på hotellområdet, siden vi hadde hørt at det er mye mas utenfor hotellområdene. Den eneste utflukten vi dro på var på en båttur med en sånn glassbunnbåt. En helt grei tur, med en helt grusom biltur først. Vi vurderte å reise på en sånn tur for å se delfiner også, men fant ut at vi ikke ønsket å risikere livet til hele familien i en lignende biltur en gang til..

Før vi reiste var jeg overbevist om at vi skulle bli kjent med andre småbarnsfamilier på hotellet, sånn at Daniel fikk noen å leke med. Sånn gikk det ikke.. På hotellet var det flest østeuropeere, og vi traff liksom ingen som det falt seg naturlig å bli bedre kjent med. Med en liten gutt som er litt sjenert fra før, så er det ikke barebare å bli kjent med noen som snakker et helt annet språk.
Så da var det ekstra godt at mormor og morfar kom ned etter en uke. For da merket vi at det begynte å bli litt slitsomt for mor og far. Det er jo begrenset hvor gøy det er å bare leke med mamma og pappa hver dag, selv om man kan bade så mye man vil. Dessuten var det litt slitsomt med lillesøster som man ikke akkurat kunne la krype rundt på bassengområdet. Hun ble veldig utålmodig av å sitte mye mer i vogna enn hva hun er vant til. Men hun eeelsket å bade da!

Og så var det maten da, som var et kapittel for seg selv. Jeg var jo sikker på at vi ikke skulle gå lei første uka, siden vi hadde så mye forskjellig å velge i. Men når nesten all maten smaker omtrent det samme - stort sett ingen ting, så blir man fort lei. Etter to uker var vi så lei av maten at vi nesten gruet oss til neste måltid. Da mormor og morfar var barnevakt en kveld dro vi på utflukt til nærmeste Burger King, og følte at vi hadde kommet til himmelen. Haha..

Det som var godt derimot, det var faktisk kaffen i kaffebaren. Så hver dag etter lunsj gikk vi opp dit og drakk henholdsvis iskaffe, amerikano og sjokolademelk (helt til lille hadde kastet opp sjokolademelka si to dager på rad foran samme kelneren. Da ble det ikke mer sjokomelk). Pannekakene de stekte i pannekakebaren var også gode, så det gikk med noen av de.

Vi hadde jo litt sykdom der nede. Begge barna var syke da vi kom ned dit, så de første dagene tok vi det veldig med ro. Og litt uti oppholdet hadde både pappaen i huset og jeg litt magetrøbbel. Men det var ikke så galt at det var noen krise.

Sånn ellers så var alle som jobbet på hotellet veldig hyggelige. Og alle var opptatt av barna. De fleste plystret på Ada som om hun var en katt faktisk..

Nå har jeg visst listet opp de tingene som ikke var så bra, så det høres kanskje ut som om vi ikke hadde en fin tur. Men det hadde vi altså! Det var absolutt verdt turen, og vi koste oss stort med sol, varme og bading. Daniel hadde helt dilla på å dykke under vann de siste dagene, så jeg er spent på hvordan det blir når vi kommer oss i bassenget igjen neste gang.

Skulle vi reist en gang til, så hadde jeg nok vært veldig opptatt av hvordan omtale maten har fått på det stedet man skal til. Hotellet vårt hadde ikke fått dårlig omtale av maten, men kanskje noen andre hoteller har fått spesielt god omtale av maten!? Og så ville jeg nok tatt med litt knekkebrød og smøreost eller andre ting som er godt å ha liggende. Vinen der nede var heller ikke noe å skryte av, så taxfreevin fra Norge er heller ikke så dumt!

Jeg har jo egentlig mer på hjertet også, men fant ut at dette begynte å bli vel langt. Så bare spør om det er noen som lurer på noe mer!

Anonym sa...

Takk for oppdateringen :-) Vi lurte jo litt på om vi skulle gå for samme hotell som dere. Men jeg er veldig glad vi falt ned på ving sitt sunwing konsept (sunwing waterworld makadi bay). før jeg fikk barn hadde noe slikt vært heeelt uaktuelt- men nå var det midt i blinken. Stort barnerom hvor det var leker og aktiviteter for barn i alle aldre, selv om datteren min var under to var det fint for henne også å være der sammen med oss og pusle og leke- hun fikk seg tilogmed noen venner og jeg kunne skravle litt med de ansatte og andre foreldre- mange skandinavere der. Og ellers var det masse annen underholdning for henne også, minidisco og barnesang som vi da var med på men kunne slappe av med en kopp kaffe i bakgrunnen. Så to uker føltes virkelig som en ferie - og vi kunne gjerne vært to uker til. Maten var også god. Ikke gourmet akkurat men vi ble (nesten) ikke lei på de to ukene vi var der. Både badeparken og stranda var topp. Eneste jeg måtte ha å klage på var en rådyr og fæl massasje jeg ble overtalt til å ta- men der kan jeg vel egentlig bare skylde på meg selv !:-) Jeg er ganske sikker på at vi går for sunwing konseptet neste ferie også- thailand frister jo veldig !:-) Høres jo ut som om noe slikt kanskje også kunne passe for dere?(selv om det kanskje høres sånn ut så er jeg ikke sponsa av de altså :-) Helga

mona sa...

Takk for oppdateringen! Ja, spørs om vi ikke går for samme opplegg som dere neste gang. Hørtes supert ut :) Thailand er absolutt noe vi og har lyst til. Vi var der for to år siden, og hadde en helt fantastisk ferie (da var vi riktignok ikke på chartertur)!!!

Marthe sa...

Hei Mona!:-)

Tusen takk for koselige ord på bloggen:-) Og for noen herlige dager dere har hatt på ferie (med unntak av sjokolademelkspying så klart;-)) Skikkelig gøy å se hvor stor Daniel har blitt. For en fin fyr! Og Ada- supersøt lita jente:-)